Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Vi håller med om att höjda trängselskatter i sig inte löser några problem. Men Lövgren undviker helt att nämna att pengarna från skatten skapar lösningar och kan investeras i en snabbare kollektivtrafik med fler direktförbindelser och färre byten för de som reser i Göteborgsområdet, skriver debattörerna. Bild: Claudio Bresciani / TT
Vi håller med om att höjda trängselskatter i sig inte löser några problem. Men Lövgren undviker helt att nämna att pengarna från skatten skapar lösningar och kan investeras i en snabbare kollektivtrafik med fler direktförbindelser och färre byten för de som reser i Göteborgsområdet, skriver debattörerna. Bild: Claudio Bresciani / TT

Fler linjer och högre turtäthet får fler att ställa bilen

För en hållbar framtid behöver vi resa mer yteffektivt och samtidigt minska utsläppen från transportsektorn. Anser Mats Lövgren verkligen att lösningen är att fler ska sitta en och en i sin bil, skriver Karin Pleijel (MP) oppositionsråd.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Slutreplik

10/3 Trängselskatten måste höjas - för en förbättrad kollektivtrafik

13/3 Höjd trängselskatt kommer inte få folk att åka kollektivt

För att fler ska få ihop sitt livspussel samtidigt som vi minskar buller, trängsel och utsläpp måste kollektivtrafiken uppgraderas i Göteborgsområdet. Vi undrar om Mats Lövgren verkligen anser att lösningen är att fler ska sitta en och en i sin bil? All erfarenhet visar att det får rakt motsatta effekter. För en hållbar framtid behöver vi resa mer energi- och yteffektivt och samtidigt minska utsläppen från transportsektorn. Vad är Lövgrens lösning på det?

Hög turtäthet bidrar

Vi håller med om att höjda trängselskatter i sig inte löser några problem. Men Lövgren undviker helt att nämna att pengarna från skatten skapar lösningar och kan investeras i en snabbare kollektivtrafik med fler direktförbindelser och färre byten för de som reser i Göteborgsområdet. De slutsatser vi drar av de senaste tio årens satsning och utbyggnad av kollektivtrafiken, är det att hög turtäthet och fler linjer är det som bidrar till att fler har möjlighet att ställa bilen. Ett exempel är pendeltåget Alependeln som ökat från 88000 resor 2012 till två miljoner 2019.

Vi vet alla att det är helt nödvändigt att avlasta centrala Göteborg och att vi behöver investera i nya resvägar för att klara nya transportbehov i vårt växande storstadsområde. Västlänken blir en viktig pusselbit för att fler ska kunna nå sin destination under mark. Den är beslutad och håller på att byggas. Men vi behöver fortsätta att ta höjd för hur vi kan utveckla en attraktiv kollektivtrafik, gång och cykelmöjligheter ovan mark.

Det görs 300 miljoner resor om året i Göteborgsområdet med kollektivtrafik och det är väldigt trångt emellanåt. Tycker Lövgren att det rimligt att det ska fortsätta att vara så?

Tryggar barns trafikmiljö

Lövgren menar också att det skulle leda till en försämrad livskvalitet med höjd trängselskatt. Livskvalitén försämras om vi inte åtgärdar den ohälsa som buller orsakar, om vi inte motverkar att 300 personer dör i förtid av luftföroreningar i Göteborg och om vi inte tryggar barnens trafikmiljö. Vi måste tänka på alla människor som bor, verkar och besöker staden. Vi vill se en människovänlig stad med en bra livsmiljö. Det gynnar de som bor här och lockar besökare.

För oss handlar det inte om att alla personbilsresor ska försvinna. Stadens mål är att år 2035 har vi en färdmedelsfördelning på 29 procent bil, 36 procent kollektivtrafik, 12 procent cykel och 23 procent resor till fots. Alltså fortsatt nästan en tredjedel är bil. Men dagens nivå är för hög för att vi ska få plats och må bra av det.

Karin Pleijel (MP) kommunalråd i opposition

Ulrika Frick (MP) regionråd