Fler bostäder skapar liv – inte mer grönska och kultur

DEBATT: Planeringen av Centralenområdet tycks inriktas på att man ska bo i en kranskommun och arbeta i Göteborg. Att hålla göteborgarna från området gynnar möjligen regionen men inte Göteborg som stad, skriver Patrik Höstmad och Johannes Westlund, Yimby Göteborg.

ANNONS
|

Slutreplik

Centralenområdet, 24/4 och 2/5

Vi efterfrågade fler bostäder för att få stadsliv och trygghet på gatorna vid centralenområdet. Stadsbyggnadskontorets Katja Ketola bemöter det med att för få bostäder kan kompenseras med grönska, vatten, restauranger, hotell och kulturverksamhet.

Det är en vansklig strategi. På vilket sätt leder grönska och vatten till liv och rörelse på gatorna i november? Även de mindre tvärgatorna och torg-ytorna ska befolkas. Studera de gator som finns i omgivningen, till exempel Västra Nordstan, Lilla Bommen, Drottninggatan eller Larmgatorna. Trots verksamheter är det få som upplever dem som levande eller speciellt trygga efter klockan 20. Vad får barn och ungdomar att vistas i området efter stängningsdags?

ANNONS

Att bygga en tät, blandad innerstadsmiljö presenterades tidigare som prio ett för området. Det är helt i linje med översiktplanen och andra politiska beslut för Göteborgs utveckling. Till exempel trafikstrategin talar om ”tillgång genom korta avstånd”, men här vekar huvudinriktningen bli att man ska bo i en kranskommun och arbeta i Göteborg. Att hålla göteborgarna från området gynnar möjligen regionen men inte Göteborg som stad.

Dysfunktionellt city

Finansdistrikten i New York och Los Angeles har tidigare dragit till sig ljusskygg verksamhet under kväller och nätter. Båda städerna har hanterat det med återbefolkningsstrategier som fördubblat antalet boende under de senaste 15 åren. Klara-kvarteren vid Stockholms central har tredubblat sin befolkning på 20 år.

Var finns omvärldsanalysen? Det måste vara helt unikt att en stad utvecklar en så dysfunktionell citystruktur på 2000-talet. Ja, det finns en poäng i att ha mycket arbetsplatser nära kollektivtrafikens knutpunkter, men det finns en ännu större poäng i att ha bostäder nära arbetsplatser. Ni behöver inte ta bort en enda arbetsplats – men fyll på med fler bostäder!

Patrik Höstmad

Johannes Westlund

Yimby Göteborg

ANNONS