Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Extinction Rebellion är en fredlig rörelse som arbetar med civil olydnad utifrån ickevåldsprincip, skriver debattören. Bild: Anders Ylander
Extinction Rebellion är en fredlig rörelse som arbetar med civil olydnad utifrån ickevåldsprincip, skriver debattören. Bild: Anders Ylander

Extinction Rebellions metod är fredlig civil olydnad

Såväl flygpassagerare som GP:s läsare förtjänar att veta sanningen om de flygaktioner som nyligen genomfördes. Att överdriva och fara med osanning i sin kritik gagnar ingen, svarar Björn Paxling från Extinction Rebellion.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

20/11 Flygplatssabotage är inte civil olydnad – det är anarki

Flygteknikern Lars Gustavsson ondgör sig över Extinction Rebellions flygaktioner. För flygsäkerhetens skull hoppas jag innerligt att han är mer noggrann med sin research i yrket än när han skriver debattartiklar. Ordet anarki förekommer inte mindre än sju gånger i texten. I vårt uppror för klimatet kräver vi att politikerna talar sanning om klimatförändringarna, att de skyndsamt ställer om samt att de fördjupar demokratin för att undkomma de låsningar som i dag hindrar. Aldrig någonsin har vi förespråkat ett samhälle fritt från en stat, såsom anarkister gör. Det faktum att vi genom civil olydnad bryter mot lagar gör oss inte till anarkister, lika lite som den genomsnittlige fortköraren.

Fredlig rörelse

Extinction Rebellion är en fredlig rörelse som arbetar med civil olydnad utifrån ickevåldsprincip. Gustavssons påstående att vi är “numera våldsbenägna” behöver backas upp på något vis, annars är det han själv som gör våld på sanningen. Våra aktioner uppfyller tydligt kriterierna för civil olydnad, om Gustavsson menar allvar med att vi inte arbetar enligt denna metod behöver han vara mer specifik för att vara trovärdig.

LÄS MER: Dorothee, 71, cyklade till Glasgow för klimatet

När jag klättrade över stängslet till Växjö flygplats kontaktades flygledningen omedelbart och informerades om detta. De fick veta att aktionen skulle avbrytas om ambulansflyg behövde landningsbanan, och de försäkrade att trafiken på flygplatsen avbrutits. Med detta tillvägagångssätt uppstår inte situationer där piloter i sent skede behöver avbryta en landning, eller tvingas landa, vilket Gustavsson lyfter som möjliga risker.

FN uppskattar att 150 000 personer redan dör varje år på grund av klimatförändringarna, medan en forskningsstudie publicerad i juni i år räknar upp den siffran till fem miljoner.

Lite långsökt

När vi protesterar mot subventionerat inrikesflyg kräver Gustavsson att vi visualiserar en olycka på Teneriffa 1977 då 583 personer omkom. Lite långsökt, men okej, jag nappar.

Flyget står internationellt för 4-5 procent av klimatpåverkan. FN uppskattar att 150 000 personer redan dör varje år på grund av klimatförändringarna, medan en forskningsstudie publicerad i juni i år räknar upp den siffran till fem miljoner. Så, jag lovar att lära mig mer om olyckan från 1977 och visualisera den i mitt fortsatta arbete för klimatet, medan Gustavsson vid varje flygtur och arbetsuppdrag får visualisera hur flyget orsakar mellan 6 750 och 225 000 dödsfall varje år. Gustavsson får bonuspoäng om han kan reflektera kring begreppet klimaträttvisa i sammanhanget: vilka är det som flyger i världen och vilka drabbas värst av klimatförändringarna i dag?

LÄS MER: GP:s bilder från klimatmötet i Glasgow

Flygaktionerna Extinction Rebellion genomförde skedde inte “på rent djävulskap” som Gustavsson vill göra gällande, utan för att visa på det orimliga i att miljarder skattekronor subventionerar en verksamhet som i jetfart driver utvecklingen mot en obeboelig planet. Visualisera det.

Björn Paxling, aktiv inom Extinction Rebellion

LÄS MER: Den gröna terrorismen är snart här om vi inte ser upp

LÄS MER: Greta Thunberg: COP26 ett misslyckande