Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Bara efter fyra dagar med distansundervisning beslutar man plötsligt att skolorna i Göteborg ska ha växelvis undervisning. Orsaken till beslutet om växelvisundervisning var att det är svårt för elever att koncentrera sig hemma om fler familjemedlemmar är hemma. Elever skulle alltså ha sämre koncentration hemma på distans med några få familjemedlemmar än när de i vanliga fall sitter i ett klassrum med 22-30 personer? skriver debattören. Bild: Martina Holmberg / TT
Bara efter fyra dagar med distansundervisning beslutar man plötsligt att skolorna i Göteborg ska ha växelvis undervisning. Orsaken till beslutet om växelvisundervisning var att det är svårt för elever att koncentrera sig hemma om fler familjemedlemmar är hemma. Elever skulle alltså ha sämre koncentration hemma på distans med några få familjemedlemmar än när de i vanliga fall sitter i ett klassrum med 22-30 personer? skriver debattören. Bild: Martina Holmberg / TT

Experimentera inte med våra liv - inför distansundervisning

I december återfanns 70 procent av coronafallen i skolan och under hösten var det hög frånvaro bland både elever och lärare. Ändå tvingas vi lärare tillbaka till skolan. Det kommer öka frånvaron igen och försämra kvaliteten i skolan, skriver Ann Thern-Svanberg, lärare.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Flera forskare säger att skolorna måste vara nedstängda i minst några veckor för att få ner smittan. När beslutet kom om distansundervisning i Göteborgs var jag lättad, äntligen kunde vi bromsa pandemin. Politikerna och grundskolenämnden hade äntligen förstått att vi inte kan hålla avstånd på lektioner eller garantera att eleverna håller avstånd på raster. Men känslan av lugn blev kort.

Bara efter fyra dagar med distansundervisning beslutar man plötsligt att skolorna i Göteborg ska ha växelvis undervisning. Elever och lärare ska tillbaka till skolorna i någon form efter den 25:e januari. Orsaken till beslutet om växelvisundervisning var att det är svårt för elever att koncentrera sig hemma om fler familjemedlemmar är hemma. Elever skulle alltså ha sämre koncentration hemma på distans med några få familjemedlemmar än när de i vanliga fall sitter i ett klassrum med 22-30 personer?

Ser inte konsekvenser

45 procent av Coronafallen fanns i december i grundskolan, och tillsammans med gymnasieskolan och förskolan uppsteg andelen coronautbrott i skolan till 70 procent.

Anders Tegnell sa i utfrågningen i Agenda söndags den 17/1 att Sverige har bromsat smittspridningen utan att få väldigt negativa konsekvenser som att stänga skolorna i Sverige.

Han ser uppenbarligen inte de katastrofala konsekvenser som vi lärare ser när smittan sprids på skolorna med hög sjukfrånvaro bland lärare och elever. Vi har inga förutsättningar att bedriva en god undervisning.

Mer fokuserade

Det jag och många lärare med mig har märkt på våra få dagar av distansundervisning är: Att elever hinner med mer på distans än vad de gör i skolan just nu. Jag ser att elever har mer fokus på sitt arbete när de är hemma, för de inte lägger fokus på sociala relationer och moment i klassrummet som kan avleda deras uppmärksamhet. Elever som kan ha svårare att komma igång med arbete gör det snabbare på distans. En tydlig struktur och genomgångar går att göra på distans också. Närvaron för eleverna är högre än vad den har varit på flera månader. Vi slipper också symptomfrånvaro från lärare och elever som skapar kunskapsluckor. Att inte låta svenska skolor gå över till en tids distansundervisning skapar en strukturell ojämlik skola i Sverige.

Vad händer då med kvaliteten på undervisningen, när vi tvingas vara borta på grund av symptom?

När det gäller växelvisundervisning som kom från grundskolenämnden i Göteborg kräver det mycket omorganisation i skolan med schema och nya grupper. Vem ska undervisa de extra grupperna som skapas? Ska det anställas fler lärare eller ska lärare arbeta dubbelt? Om inte leder det till färre lärarledda lektioner än på distans.

Tyvärr kommer växelvisundervisningen öka frånvaron igen både för elever och lärare. Vad händer då med kvaliteten på undervisningen, när vi tvingas vara borta på grund av symptom?

Ann Thern-Svanberg, lärare i Göteborg