Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Vi vill därför uppmärksamma alla som driver någon sorts verksamhet på att det inom event- och mötesindustrin finns både kompetens och praktiska resurser i manskap och materiel för att handla snabbt och verkningsfullt med att se till att arbetsplatser och offentliga miljöer lever upp till de krav som nu ställs, skriver debattörerna. Bild: Fredrik Sandberg/TT
Vi vill därför uppmärksamma alla som driver någon sorts verksamhet på att det inom event- och mötesindustrin finns både kompetens och praktiska resurser i manskap och materiel för att handla snabbt och verkningsfullt med att se till att arbetsplatser och offentliga miljöer lever upp till de krav som nu ställs, skriver debattörerna. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Eventindustrin kan hjälpa företag med mer än digitala lösningar

Inom event- och mötesindustrin finns det en mängd lösningar för hur företag ska kunna hålla igång under coronakrisen genom att man anpassar verksamheten för social distansering genom informationsspridning, säker hantering av folkflöden och digitala möten, skriver bland andra Kaj Edanius, vd Space Productions.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

De flesta känner till att den i Göteborg så viktiga event- och mötesindustrin är en av de sektorer som tvingats stänga ner i coronasmittans spår. Konserter, mässor och andra event har ställts in. Hela yrkeskårer har blivit sysslolösa och en mångmiljardindustri har avstannat.

Det behöver inte vara så. Vi tror att vår bransch nu behövs mer än någonsin.

Folkhälsomyndigheten har gått ut med rekommendationer om hur alla verksamheter bör agera för att förhindra smitta på arbetsplatser och i offentliga miljöer. Mycket handlar om att ha tydligt exponerad information och anpassa lokaler för social distansering, till exempel genom avskärmning och möblering.

Hålla igång samhället

Inom event- och mötesindustrin finns ett helt ekosystem av företag och frilansare som är en perfekt resurs för att nu hjälpa till att hålla igång resten av samhällets funktioner. De uppgifter som vi till vardags gör för event och marknadsföring kan nu göras för social distansering och informationsspridning. På så sätt kan andra verksamheter fortsätta fungera på ett hållbart sätt.

I vår industri finns expertisen kring informationsexponering i lokaler, effektiv hantering av folkflöden och digitala möten. En armé av kompetenta medarbetare väntar på att mobiliseras. Vi är vana vid snabba uppdrag, korta startsträckor och att jobba dygnet runt för att leverera i tid.

Utifrån vårt perspektiv har stora delar av samhället agerat långsamt i att möta Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Få har naturligtvis varit förberedda på en kris av denna dignitet, och många har förståeligt fokuserat på i första hand de ekonomiska konsekvenserna. Även om det funnits en stark vilja att agera så har existerande inköpsrutiner och leverantörskedjor kanske inte varit anpassade till de snabba insatser som nu krävs. I den offentliga sektorn och bland statligt ägda företag har det nog även funnits en ovana vid hur lagen om offentlig upphandling tillämpas i krissituationer.

Finns kompetens

Vi vill därför uppmärksamma alla som driver någon sorts verksamhet på att det inom event- och mötesindustrin finns både kompetens och praktiska resurser i manskap och materiel för att handla snabbt och verkningsfullt med att se till att arbetsplatser och offentliga miljöer lever upp till de krav som nu ställs.

Vi är övertygade om att företag i vår bransch kan överleva den här krisen. Inte genom bidrag, utan genom att få genomföra viktiga uppdrag för att andra verksamheter ska kunna hållas öppna och fungerande på ett säkrare sätt.

Kaj Edanius VD, Space Production AB

Kenneth Paterson Executive Vice President NEP Group