Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Vi kan inte fortsätta ha en exceptionell situation med avsevärt dyrare bränslepriser i Sverige, skriver debattören.
Vi kan inte fortsätta ha en exceptionell situation med avsevärt dyrare bränslepriser i Sverige, skriver debattören.

EU får inte göra vår bensin och diesel ännu dyrare

De ökande bränslepriserna påverkar både hushåll och Sveriges konkurrenskraft negativt. Priserna kan stiga än mer om EU:s förslag på ett nytt utsläppshandelssystem blir verklighet. Detta till trots har nästan alla riksdagspartierna röstat för förslaget, skriver Martin Kinnunen (SD).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Efter år med höga skatter på bensin och diesel beslutade regeringen med stöd av övriga att införa den så kallade reduktionsplikten. Resultatet har inte undgått någon. Genom att år för år öka inblandningen av biodrivmedel i bränslet har vi fått ett pris vid pump som blivit upp till 5 kronor dyrare per liter än andra länder i Nordeuropa.

På senare tid har flera partier insett sina misstag och vi har nu en situation där ett regeringsskifte kan möjliggöra en kraftig sänkning av reduktionsplikten till en nivå som liknar våra grannländer. Detta är viktigt. Vi kan inte fortsätta ha en exceptionell situation med avsevärt dyrare bränslepriser i Sverige om vi ska kunna bibehålla konkurrenskraften och rädda hushåll som redan i dag pressas av historisk hög inflationstakt och skenande elpriser.

Nytt utsläppshandelssystem

Samtidigt som vi har möjligheten att vid höstens val byta ut den socialdemokratiska regeringen och därmed få ner priserna till en mer normal europeisk nivå, kommer nu nya förslag som den socialdemokratiska regeringen driver på EU-nivå som går i helt motsatt riktning.

Effekten blir vid pump som en skatt med den skillnaden att pengar i stället går till EU

EU-kommissionen har presenterat förslag på ett nytt utsläppshandelssystem för vägtrafiken kallat ETS BRT. Sverigedemokraterna har återigen som enda parti i riksdagen röstat nej till detta förslag. Beslutet att införa ETS BRT kommer att resultera i ytterligare ökade priser på bensin och diesel.

Naturvårdsverket har räknat på effekterna av förslaget för svensk del, givet att nuvarande skatter och reduktionsplikt bibehålls. För diesel skulle ETS BRT kunna resultera i ökat pris vid pump på 1,38 kr/liter och för bensin handlar det om hela 1,70 kr/liter.

Påverka andra länder

Effekten blir vid pump som en skatt med den skillnaden att pengar i stället går till EU. Kommissionen har i sin tur förordat att pengar från ETS BRT ska öronmärkas till en ny social klimatfond som ska användas för att kompensera hushåll för de höjda drivmedelspriserna. Detta handlar dock inte om svenska hushåll utan fondens pengar ska enligt förslaget gå till länder som Ungern, Rumänien och Bulgarien. Sverige kommer även i detta fall att bli nettobetalare varför hela förslaget om ETS BRT inte accepteras av oss sverigedemokrater.

Svensk klimat- och miljöpolitik har allt för länge byggt på premissen att Sverige ska gå före och besluta om betydligt större utsläppsminskningar än andra länder. Tanken bakom detta är att Sverige på så sätt ska kunna påverka andra länder att gå i samma riktning. Problemet med denna strategi är att det inte finns något som tyder på att den fungerar. Det finns ingen forskning som stödjer att föregångspolitiken bidrar till minskade utsläpp.

Allt sammantaget krävs det både ett regeringsskifte och ett starkt parti som representerar de svenska medborgarnas intressen även på EU-nivå.

Martin Kinnunen (SD), miljöpolitisk talesperson

LÄS OCKSÅ: Enkla tipsen: Spara pengar – med bränslesnål körning

LÄS OCKSÅ: Ras i försäljningen av begagnade bilar

LÄS OCKSÅ: Ny Tiktok-strategi bakom SD:s valfilmer