Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Hijab är alldeles oavsett om den är frivillig eller påtvingad en tygbit som är konstruerad av ett islamiskt patriarkat för att kontrollera kvinnors sexualitet och därmed upprätthåller könsapartheid, skriver debattören. Bild: Hawar News Agency via AP via AP
Hijab är alldeles oavsett om den är frivillig eller påtvingad en tygbit som är konstruerad av ett islamiskt patriarkat för att kontrollera kvinnors sexualitet och därmed upprätthåller könsapartheid, skriver debattören. Bild: Hawar News Agency via AP via AP

Ett hån mot de iranska kvinnornas kamp att försvara slöjan

Den som bär slöja, oavsett om det är av ”fri vilja” eller påtvingat legitimerar politisk islam. Det är ett hån mot de iranska kvinnornas kamp för frihet och jämlikhet att försvara slöjan, skriver Nima Rostami, advokat.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

1/10 Använd inte Mahsa Aminis död för att rättfärdiga er rasism

”Använd inte Mahsa Aminis död för att rättfärdiga er rasism” skriver Ghadir Nessayif den 1 oktober i Göteborgs Posten. Hon återger en incident som enligt henne handlar om den ”vita” mannens rasism mot hijabitjejer. Det är beklagligt att Ghadir Nessayif upplevt obehag i form av ett rasistiskt hatbrott, detta är dock en fråga för rättsväsendet att hantera. Ghadir Nessayif får upprätta en polisanmälan men varken hon eller den vite mannen får stå i vägen för de iranska kvinnornas kamp mot islamiskt förtryck och för frihet.

Helt fel

Ghadir Nessayifs menar att det är slöjtvånget som ska bort inte slöjan i sig. Men detta sätt att se på det är helt fel. Hijab är ett starkt uttryck för en samhällspolitisk uppfattning som kallas för politisk islam. Den som bär slöja legitimerar politisk islam och det framstår som ett hån mot de iranska kvinnornas kamp för frihet och jämlikhet, bortom islamisk sharia. Såväl hijabitjejer som relativister och rasister får i dag stå tillbaka. De iranska kvinnorna och vi i Sverige har i drygt fyra decennier blivit utsatta för politisk islams arroganta offerkofte-mentalitet.

Vi kan konstatera att hijab inte är ett klädesplagg. Som Dana Pourkomeylian uttryckt det: Hijab ingår i ett värdesystem som anser att kvinnans kropp är en källa till lust, skam och vanheder som behöver skylas. Hijab framställs då som en norm för kyskhet. Därmed utgör hijaben i förlängningen en starkt värdeladdad symbol för uppfattningen att kvinnor som saknar hijab är ansvariga för mäns sexuella beteende mot kvinnor,

Hijab är alldeles oavsett om den är frivillig eller påtvingad en tygbit som är konstruerad av ett islamiskt patriarkat för att kontrollera kvinnors sexualitet och därmed upprätthåller könsapartheid. Att Ghadir Nessayif av ”fri vilja” bär hijab och ger uttryck för könsapartheid är problematiskt.

Hijab ingår i ett värdesystem som anser att kvinnans kropp är en källa till lust, skam och vanheder som behöver skylas

Företrädare för politisk islam i Sverige har lyckats övertyga det vänsterliberala etablissemanget om att hijab är ett vanligt klädesplagg. Man har således förlöjligat den västerländska demokratin, religionsfriheten och sekularismen. Genom att bära hijab underkastar man sig den politiska islams medeltida värderingar och det borde vara helt orimligt i ett sekulärt samhället.

Men de iranska kvinnornas frihetliga kamp kommer sannolikt att bidra till en förändring i positiv riktning även i Sverige. I stället för att indoktrinerat hata västerländska värderingar sprider nu iranska kvinnor budskap influerat av västerländska värderingar. Deras slagord är kvinna, livet, frihet, något som det islamiska patriarkatet förvägrar kvinnor. Det är det genuina folkliga upproret mot förtryckare och för frihet som erövrar våra hjärtan. Det ska ingen som idag går ut och försvarar slöjan ta ifrån oss.

Nima Rostami, advokat och medlem i Sverigedemokraterna