Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Visst är snabba och stora bilar kul men för det nöjet omsätter vi energi och material där vår planet inte räcker till på långa vägar, skriver Per Gyllenspetz. Bild: Privat, Pontus Lundahl/TT
Visst är snabba och stora bilar kul men för det nöjet omsätter vi energi och material där vår planet inte räcker till på långa vägar, skriver Per Gyllenspetz. Bild: Privat, Pontus Lundahl/TT

Enorma SUV:ar hör inte hemma i framtidens bilpark

Det finns egentligen inga hinder för att bilföretagen skall kunna återuppfinna sig själva med både spännande och hållbara lösningar. Men förälskelsen i dagens svällande bilar är destruktiv och en av de största miljöbovarna. Nu är det hög tid att satsa på bilar av den mindre modellen igen, skriver Per Gyllenspetz, mobilitetsdesigner.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Personbilar är de största utsläpparna efter industrin. Normalbilen väger närmare två ton och i varje bil sitter en ensam människa i långa bilköer med otroliga kraftresurser under pedalen. Visst är snabba och stora bilar kul men för det nöjet omsätter vi energi och material där vår planet inte räcker till på långa vägar. Det finns ett fönster att svänga bort från de här produkterna nu. Väljer Sverige att visa ledarskap?

Lars Nykvist, vd för Kvdbil skriver i GP den 15 januari att fler nya bilar behöver ersätta de gamla för att ge klimatvinster. Men i verkligheten blir de nya bilarna både tyngre och större med ökat luftmotstånd och de rullar dessutom på stora däck som ger betydande miljöproblem. Den svenska bilparken är definierad av stora tjänstebilar som när de inte åker i bilköer är parkerade 96 procent av tiden. Efter tre år erbjuds de till privata kunder som fås att tro att de behöver dessa jättebilar. För bara några årtionden sedan hade man skrattat åt storleken.

Minska materialåtgången

Men bara en liten del av vikten och motor- och batteristyrkan behövs egentligen för att designa fordon för våra resor i vardagen. Nu är det hög tid att skapa nya idéer – allt från att faktiskt börja sälja skor bredvid bilarna i bilhallarna till modernare mindre och lättare fordon och till helt nya sätt att resa. Eller inte resa alls. Industrin behöver börja tänka reduktion av energi, reduktion av material som används.

Industrin behöver börja tänka reduktion av energi, reduktion av material som används

Det finns aktörer som är mer radikala och de är än så länge små. Kan innovatörerna och entreprenörerna tillsammans med de traditionella tillverkarna, myndigheterna och akademin samverka i en ny rörelse? Det lilla landet i norr kan bli ledande i en omställning med mer action. Eller hinner en skarp EU-lagstiftning och en debatt om ”bilskam” före?

Fel typer av prioriteringar

NEVS, före detta SAAB i Trollhättan berättar om stora expansionsplaner med många nya bilmodeller i en artikel i GP den 11 november. Problemet är dock att man vill satsa på konventionella bilar och blir därför kvar i ett gammaldags synsätt om dagens fordonspark. Volvo planerar att snart sälja 800 000 bilar per år, framför allt SUV:ar. Hur visionär är den affärsmodellen? Det är ett förlegat tänk, världen behöver inte fler bilar oavsett vilken energi de drivs med.

Förälskelsen i dagens svällande bilar är destruktiv och en av de största miljöbovarna

Det finns egentligen inga hinder för att bilföretagen skall kunna återuppfinna sig själva med både spännande och hållbara lösningar. Men förälskelsen i dagens svällande bilar är destruktiv och en av de största miljöbovarna. Det utmanande arbetet att lösa problemen behöver börja nu för att undvika att köra rakt fram och utför stupet.

Per Gyllenspetz, mobilitetsdesigner, innovatör, transportvisionär. Har jobbat inom Volvo i flera årtionden. Grundare av det ideella nätverket Den stora kurvan som arbetar för att förverkliga fler hållbara transport- och mobilitetslösningar snabbare.