Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Våra äldre som är beroende av färdtjänst för att ta sig till och från läkarbesök, handla på apotek och för att utföra flera andra ärenden, kommer inte att kunna få den service de förtjänar, skriver debattören. Bild: JANERIK HENRIKSSON / TT
Våra äldre som är beroende av färdtjänst för att ta sig till och från läkarbesök, handla på apotek och för att utföra flera andra ärenden, kommer inte att kunna få den service de förtjänar, skriver debattören. Bild: JANERIK HENRIKSSON / TT

En viktig del av samhällstransporterna slås ut när taxinäringen faller

Varje dag sker tusentals färdtjänsttransporter, skolskjutsar och sjuktransporter runt om i Sverige. Det är en samhällsviktig verksamhet som nu riskerar att vittra sönder om inte staten hjälper företagen inom taxinäringen som utför flera av dessa transporter, att klara coronakrisen, skriver Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Corona har slagit hårt mot taxinäringen, läget är katastrof. Taxi innebär mycket mer än att hämta och lämna på flyget och tågstationer, affärsresor och resor hem sent på kvällen efter festen eller restaurangbesöket. Taxinäringen är en viktig del av välfärdssystemet. Utanför de större städerna svarar de samhällsbetalda transporterna för 90 procent av taxiföretagens omsättning. I de större städerna är det omkring hälften. Det är transporter som är nödvändiga för en fungerande välfärd.

I Kollektivtrafiklagen står det att den regionala kollektivtrafikmyndigheten ska verka för en tillfredsställande taxiförsörjning. Om inte taxinäringen överlever krisen kommer inte kollektivtrafikmyndigheten att kunna leva upp till lagens intentioner. Det kommer inte att finnas några företag kvar, så illa är läget. Våra äldre som är beroende av färdtjänst för att ta sig till och från läkarbesök, handla på apotek och för att utföra flera andra ärenden, kommer inte att kunna få den service de förtjänar. Nu är de isolerade på grund av Corona och när Sverige återhämtar sig riskerar de istället att bli isolerade på grund av brist på samhällstransporter.

Omfattar för kort period

Regeringen har tillsammans med C och L presenterat sex välkomna krispaket men taxinäringen behöver mera kraftfulla stöd. Det kontantstöd som regeringen presenterade den 30 april omfattar en alldeles för kort tidsperiod. Samtidigt som regeringen pratar om stöd till näringslivet för två månader, menar man att samhället kommer anpassas och vara halvstängt en lång tid framöver för att minska smittspridningen. Även permitteringsstödet har en utformning som inte passar taxinäringen. Delar av näringen är helt utan omsättning och därmed blir inte stödet om 80 procent blir tillräckligt verkningsfullt. Vi vill alltså se att permitteringsstödet täcker 100 procent för dem det berör.

Coronavirusets konsekvenser för näringslivet liknar ingen annan lågkonjunktur vi gått igenom. Det är nu hög tid för regeringen att tillsammans med samarbetspartierna presentera kraftfullare stöd till företag som tappat stora delar av sin omsättning till följd av coronakrisen. Överlever inte taxinäringen riskeras samhällsviktiga transporter och våra äldre riskerar att bli isolerade även efter corona om det saknas färdtjänst.

Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen

Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen