Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Elvägar ineffektiva och en ren samhällsförlust

En satsning på järnväg, i stället för på elvägar för lastbilar, skulle bli billigare, effektivare och öka näringslivets konkurrenskraft, skriver Hans Sternlycke, Svenska Järnvägsfrämjandet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

Elvägar, 9/5

Centerpartisterna Anders Åkesson, Stefan Bengtsson och Kristina Jonäng propagerar för elvägar i Västsverige för att minska klimatutsläppen. När det finns järnväg. De skriver att man bara behöver el en del av sträckan och kan köra resten på batteri. Men även så är det en kostnad på minst 150 miljoner kronor per mil. För alla 200 mil riks- och europavägar i Sverige blir det en kostnad på 30 miljarder kronor. Tänk vilken upprustning det kunde bli av järnvägen!

Med elvägar får vi dyrare lastbilar. Även utan batterier kostar lastbilar nästan dubbelt upp per ton last jämfört med järnväg, och livslängden är bara tio år mot 25 år för tåg. Ett tåg kan dra 40 vagnar – en lokförare mot 40 lastbilschaufförer.

I var tredje vägolycka är en lastbil inblandad. Olyckskostnaden är tjugofalt större jämfört med tåg. Elstolparna utefter vägen innebär ännu en olycksrisk. Friktionen för gummihjul mot väg jämfört med ett stålhjul mot räls är femtonfalt högre. I förslitning och olyckor kostar lastbilstrafiken 2,2 miljarder kronor om året.

Kapaciteten för en dubbelspårig järnväg är femtonfalt högre än för en enkelspårig och likaså femtonfaldigt högre än för motorväg. En lastbil kör 80 kilometer i timmen i snitt. Posttågen går dubbelt så fort. För väg finns det inte stor möjlighet att öka hastigheten. Tågets luftmotstånd är bråkdelen av alla långtradares.

Fraktkostnaden per tonkilometer är sexfalt större med lastbil än med tåg. Även om driftskostnaden skulle halveras med eldrift är tågfrakt mycket billigare. Företagens fraktkostnader är i snitt lika stora som deras vinstmarginal, sju procent. En satsning på järnväg skulle alltså öka näringslivets konkurrenskraft. Det vore ett hållbarare sätt än att lita på utländska chaufförer för 80 kronor i timmen och en lastbilstrafik som smiter från sina samhällskostnader genom att inte betala skatt i Sverige för sin vägförslitning.

Hans Sternlycke

ordförande för Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet