Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Det är de lågpresterande eleverna som har mest att vinna på ett mobilförbud i skolan, skriver Oscar Matti (L) och Jacob Axelson (L).

Elever lär bättre utan mobiler i skolan

Mobilförbud, betongliberalism eller modern skolpolitik i en digitaliserad värld? Att diskutera om mobiler är ett bra hjälpmedel i klassrummet är ett villospår. Mobilförbud skulle innebära bättre läromiljöer, och bättre kunskaper för eleverna, skriver Oscar Matti (L) och Jacob Axelson (L).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Det finns en uppsjö av studier som visar på mobilernas negativa inverkan på inlärning. I en debatt i SVT Aktuellt visar psykiatrikern och författaren Anders Hansen varför mobiler är designade för att vara maximalt beroendeframkallande. Hansen menar att mobiltelefoner har en fantastisk förmåga att aktivera hjärnans belöningssystem och förklarar att alltför många barn plockar upp mobilen ungefär var tionde minut, under dygnets vakna timmar.

Att konstant matas med ny information gör att eleverna har svårt att bearbeta och konsolidera den information som de får från lärare, böcker och diskussioner i klassrummet. Mobiler är designade för att göra just detta. Självklart blir elevers inlärningsförmåga försvagad om de konstant får notiser om att “Kalle Pettersson kommenterade på din status” eller “Klara Andersson har skickat en snapchat”. Det tycks i alla fall vara det om man inte är digitaliseringsstrateg på Skolverket.

Förbud eller inte?

Frågan är om staten ska gå in och förbjuda mobiler i skolan. Det kan uppfattas som lite lustigt att Liberalerna driver ett förbud kring något. Det finns dock två frågor man bör ställa sig; vad ger individer störst frihet och hur ska vi förbättra kunskapsresultaten i svensk skola?

De som drabbas hårdast av dålig studiero i klassrummet är barn som kommer från hem med dålig studievana och som har föräldrar utan högre utbildning

Goda studieresultat och akademisk examen är några av de viktigaste faktorerna för möjligheten att leva ett självständigt liv. Skolan ska ge eleverna verktygen att lyckas med detta, och det är politikens uppgift att ge skolan verktygen för att göra det. Och svensk skola har stora problem. 2017 saknade 25,9 procent av eleverna fullständiga betyg och 17,5 procent saknade behörighet till gymnasiets nationella program. Det är något som tål att tänka på, drygt var fjärde elev gick alltså ut ur grundskolan med ofullständiga betyg och nästan var femte elev saknar behörighet till gymnasiets nationella program.

Drabbas hårdast

De som drabbas hårdast av dålig studiero i klassrummet är barn som kommer från hem med dålig studievana och som har föräldrar utan högre utbildning. Barn som inte har föräldrar som klarar av att pusha sina barn till studieframgångar är förlorarna i dagens skola. Att från politisk sida inte ta tag i detta problem är ett svek mot dessa elever. En studie från London School of Economics visade att mobilförbud ledde till att lågpresterande elever förbättrade sina resultat med över 14 procent medan högpresterande elever knappt påverkades. Det är därför klart att mobilers närvaro i klassrummet är värre än förbudet i sig.

Mobiltelefoner kan vara ett fantastiskt verktyg. Men just för att de är så fantastiska kan de ta uppmärksamheten från andra saker, som undervisning. Särskilt elever som har svårt att koncentrera sig gynnas av mobilfria klassrum. Förslaget är ett steg mot både bättre och mer kompensatoriska skolor.

Oscar Matti (L)

Liberala studenter, riksstyrelseledamot

Jacob Axelson (L)

lärarstudent