Ingen bristvara. Även med en fullständig elektrifiering av fordonsflottan kommer produktionen av el att överskrida efterfrågan, skriver debattörerna.
Ingen bristvara. Även med en fullständig elektrifiering av fordonsflottan kommer produktionen av el att överskrida efterfrågan, skriver debattörerna.

Elen kommer att räcka till alla

Det finns ingen anledning till oro, elen kommer att räcka även med den storskaliga elektrifieringen av fordonssektorn som har inletts, skriver Ann-Sofie Hermansson (S) och Shahbaz Khan (S).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Slutreplik

Elektrifiering, 24/8 & 11/9

Vi ser stora möjligheter i den elektrifiering av fordonssektorn som nu rullar på i allt snabbare takt. Det finns all anledning för Göteborg att som elbilshuvudstad ta ledningen i denna utveckling. Vi vill därför att det ska skapas en färdplan, med en rad konkreta steg och åtgärder, för att de lokala transporterna i staden ska göras fossiloberoende till år 2030. Det är djärvt, men inte alls orealistiskt, att sikta så högt.

Björn O Gillberg invänder, på basis av vad som förefaller vara en egen överslagsräkning, att elen kanske inte räcker till för en sådan omställning. Vi uppskattar att han ger sig in i en viktig debatt, men måste tyvärr konstatera att resonemanget inte riktigt verkar hänga ihop.

ANNONS

Vi uppmanar Gillberg att ta del av den studie, ”Vad behövs för att elektrifiera transportsystemet i Göteborg?”, som i somras presenterades av ABB, Göteborg Energi, Sweco, Vattenfall, AB Volvo och Volvo Cars. Där görs en grundlig och läsvärd genomgång av hur förutsättningarna för storskalig elektrifiering faktiskt ser ut. En övergripande slutsats är att elnätet behöver matchas mot utbyggnaden av en smart laddinfrastruktur och att några relaterade justeringar är nödvändiga, men att omställningen på det stora hela taget är fullt genomförbar.

Liten del av elbehovet

När det mer specifikt gäller elproduktionen hänvisar studien till nationella prognoser från Svenska Kraftnät respektive IVA som i stort sett säger samma sak. Viktigt att konstatera är att elektrifieringen endast motsvarar en relativt liten del av det framtida nationella energibehovet. Även med en fullständig elektrifiering av fordonsflottan kommer produktionen av el att kontinuerligt överskrida efterfrågan. Kärnkraften kommer när den avvecklas, vilket tar fart på allvar först runt 2030, att ersättas av i första hand vindkraft. I samma veva kommer även solkraften för första gången upp i mer omfattande volymer.

Sammantaget tycks det alltså inte – inte ens för en kärnkraftsmotståndare – finnas någon anledning att oroa sig för att elen inte ska räcka till för elektrifieringen av fordonsflottan. Mycket talar för att detta, utan några större åthävor, kommer att lösa sig.

ANNONS

Att klara fossiloberoende lokala transporter fram till 2030 är en riktigt rejäl utmaning. Det kommer att krävas massor av samverkan och hårt arbete för att få allting på plats. Men det råder ingen tvekan om att det skulle vara värt besväret. Att ta ledningen är det bästa sättet att långsiktigt säkra konkurrenskraft, jobb och en dynamisk grön omställning. Det är den vägen Göteborg måste välja.

Ann-Sofie Hermansson (S)

kommunstyrelsens ordförande

Shahbaz Khan (S)

trafikkommunalråd

ANNONS