Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Karl af Geijerstam

Elektrifierade vägar bättre än att straffa bilister

De rödgröna fortsätter att ta fram förslag som drabbar enskilda bilister och flygresenärer. Regeringen bör i stället fokusera på att få transportsektorn att minska utsläppen. Det finns ett effektivt sätt att göra detta: elektrifiera svenska vägar, skriver Magnus Jacobsson (KD).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Sverige måste minska koldioxidutsläppen. Frågan är bara hur. Regeringen har valt att angripa problemet genom att straffa vanligt folk. De rödgröna fortsätter att ta fram förslag som främst drabbar enskilda bilister och flygresenärer.

Men de flesta som använder bil utanför storstäderna har svårt att byta färdmedel. Regeringens politik har ingen större effekt på miljön, däremot på människors plånböcker.

Regeringen bör i stället fokusera på att få transportsektorn att minska utsläppen. I dag står den för hela 32 procent av Sveriges alla koldioxid- utsläpp. Det finns ett effektivt sätt att ändra på detta: elektrifiera svenska vägar.

Om de större vägarna elektrifierades skulle vi kunna halvera utsläppen från lastbilstrafiken. Koldioxidutsläppen skulle kunna minska med hela 1,7 miljoner ton, det motsvarar 3,2 procent av Sveriges totala utsläpp.

Elektrifiering av vägar vore också effektivt ur ett ekonomiskt perspektiv. Nya stambanor kommer att kosta 250–350 miljarder kronor. Ett väl utbyggt eltrafiknät kostar lite i jämförelse: cirka 50–70 miljarder kronor.

I stället för att gasa på in i framtiden bromsar regeringen utvecklingen av elvägar. Det beror troligtvis på att Miljöpartiet inte vill gynna elektrifierade lastbilar då man tror att de skulle konkurrera med utvecklingen av järnvägen. Det stämmer inte.

Även om godstrafiken på järnvägarna ökar med 100 procent skulle det bara minska lastbilstrafiken med cirka åtta procent. Järnvägen kan alltså inte ta över tillräckligt mycket av godstransporterna.

Medan vi undersöker vilket eller vilka alternativ som skulle passa Sverige bäst går det faktiskt att skynda på elektrifieringen av den tunga trafiken genom att bygga upp ett nät av laddstolpar för lastbilar och bussar längs med de större trafiklederna.

Men om Sverige följer Norges inslagna väg finns det möjlighet att bygga upp ett billigare elektrifierat trafiksystem. Där har man byggt upp ett nät av laddstolpar som betjänar både bilar och lastbilar. Tekniken går att bygga upp på förhållandevis kort tid genom att ändra i pumplagen så att laddstolpar räknas som ett miljövänligt bränsle när bensinstationer installerar alternativ till bensin och diesel. En annan möjlighet är att införa stöd till de bensinstationer, åkerier och kommuner som etablerar snabbladdning för tyngre fordon.

Medan vi undersöker vilket eller vilka alternativ som skulle passa Sverige bäst går det faktiskt att skynda på elektrifieringen av den tunga trafiken genom att bygga upp ett nät av laddstolpar för lastbilar och bussar längs med de större trafiklederna.

Regeringen måste stoppa jakten på enskilda trafikanter och fokusera på att minska koldioxidutsläppen från transportnäringen.

Magnus Jacobsson (KD)

riksdagsledamot och 2 :e vice ordförande i Trafikutskottet