Skolornas kamp för att nå det självpåtagna krav på budget i balans blir tydligt när skolor minskar antal klasser men maximerar elevantalet i varje klass. Bara i år ska 418 tjänster dras in, varav många är lärare, skriver debattörerna.
Skolornas kamp för att nå det självpåtagna krav på budget i balans blir tydligt när skolor minskar antal klasser men maximerar elevantalet i varje klass. Bara i år ska 418 tjänster dras in, varav många är lärare, skriver debattörerna. Bild: Privat

Ekonomiska faktorer sätts framför barnens bästa

När vi läser Bengt Randéns replik i GP den 29 maj står det klart att förvaltningsdirektören tycks sakna förståelse för hur skolvalshaveriet har slagit mot barn i Göteborg. Tusentalet barn svävar i ovisshet efter att ha fått orimliga placeringsbeslut. Ekonomiska faktorer sätts framför barnens bästa, skriver bland andra Fredrik Färm, förälder.

ANNONS

Slutreplik

22/5 Vi gör allt för att rätta till problemen med skolplaceringarna

19/5 Barnperspektive saknas helt skolvalshaveriet

I placeringsbesluten nekas barn sina val med motiveringen att ”det skulle innebära betydande ekonomiska och organisatoriska konsekvenser för kommunen” att bereda plats. Skolornas kamp för att nå det självpåtagna krav på budget i balans blir tydligt när skolor minskar antal klasser men maximerar elevantalet i varje klass. Bara i år ska 418 tjänster dras in, varav många är lärare. Förvaltningens brister som föranlett årets enorma skolvalshaveri kostar pengar men kunde och borde ha undvikits om Grundskolenämnden hade säkerställt mer pengar för skolan, samt om förvaltningen hade kvalitetskontrollerat placeringarna innan utskick.

ANNONS

Kraftigt underfinansierat

Därför upprepar vi nu kravet på Grundskolenämnden att omgående tillföra medel för att lösa pågående kris. Elevpengen må ha höjts från en rekordlåg nivå men nya budgetposter har tillkommit och skolsystemet i Göteborg är kraftigt underfinansierat.

Bengt Randén understryker också vikten av likvärdighet och rättssäkerhet. Bra, men frågan som då uppstår är varför förvaltningen inte tillämpat lagarna på samma sätt för alla elever?

Grundproblemet är att det inte finns någon rättssäkerhet eller likvärdighet i pågående haveri. Förvaltningen själva kan ej svara på frågan varför barn A har fått plats på en skola före barn B. Ett felanvänt IT-stöd har skapat absurda dominoeffekter över staden, då alla placeringar påverkar varandra. Kan någon vara säker på att placeringsbesluten fattats på rätt grunder?

Behövs förutsägbarhet

Vi Göteborgare måste få förutsägbarhet kring våra barns skolgång. Barn i trean på en skola skall vara garanterade att fortsätta på samma skola i åk 4 och inte tvångsförflyttas. Bor man 300 m från en skola med tomma platser skall barnet placeras där och inte någon annanstans. Bor man i Påvelund eller på Lindholmen skall man inte placeras i Brunnsbo eller i Gamlestaden.

Barnets bästa i termer av trygghet och socialt sammanhang måste beaktas. Nu rycks ensamma barn upp från alla sina förskole- eller klasskamrater, vilket såväl Bengt Randén som Helen Odenjung lovat att rätta till. Samtidigt strömmar nu vittnesmålen in om att man återigen enbart tittar på avstånd utan barnperspektiv. Det visar att ni inte lyssnar. Det visar att vi inte slår in några öppna dörrar.

ANNONS

Nu måste barnens bästa sättas före en budget i balans.

Fredrik Färm, Hisings Kärra

Christian Ivarsson, Bräcke

Anna Ropel, Torslanda

Föräldranätverket Skolplaceringskatastrofen 2020

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS