Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Vår övertygelse är att kunskapsdelning är avgörande i att driva på utvecklingen av e-mobilitet och nå dess fulla potential, skriver Linda Olofsson och Nils-Gunnar Vågstedt. Bild: Janerik Henriksson, Henrik Sandsjö, Pressbild

E-mobilitet förändrar samhället fort och radikalt

Förra veckan efterlyste flera aktörer samarbete för att stödja elektrifieringen. Den resurs de efterfrågar och vill samverka med är densamma som den vi dedikerar vårt arbete till, nämligen att skapa kontaktytor mellan företag, universitet och industri, skriver Linda Olofsson och Nils-Gunnar Vågstedt.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

Elfordon, 1/9

GP publicerade nyligen en debattartikel där vd:ar, rektorer och styrelseordföranden för flera stora bolag, högskolor, universitet och kommunalförbund beskrev tre viktiga aspekter för att ta nästa steg i elektrifieringsprocessen i den svenska fordonsflottan. Debattörerna skrev att ”elfordonens tid är här” och efterlyste samverkan mellan fler aktörer. Vi på SEC, Swedish Electromobility Centre, kunde inte hålla med mer.

SEC är ett nationellt kompetenscentrum för forskning och utveckling av el- och hybridfordon och etablerades 2007 i partnerskap med svensk fordonsindustri och akademi. Vi är navet för svensk forskning inom området elektromobilitet och arbetar tillsammans med industri och akademi där vi gemensamt delar vår kunskap för att stärka svensk konkurrenskraft.

Delning tar oss framåt

Francisco J. Márquez-Fernández, vår temaledare för elektriska maskiner, drivsystem och laddning, uttryckte vår filosofi bäst när han sa ”Sharing is the key”. För vår övertygelse är att kunskapsdelning är avgörande i att driva på utvecklingen av e-mobilitet och nå dess fulla potential.

Vi jobbar med överbryggande konstellationer och aktiva mötesplatser där vi tar tillvara kunskap från akademi, forskning och industri

SEC tar ett helhetsgrepp på fordonets kostnads- och energieffektivitet och utvecklar metoder för systemoptimering, reglering och diagnos beroende på fordonets utförande och användning. Vi jobbar med överbryggande konstellationer och aktiva mötesplatser där vi tar tillvara kunskap från akademi, forskning och industri. Från vår horisont tittar vi både övergripande, långsiktigt och på trender, samtidigt som vi fördjupar oss i de olika forskningsområdena.

Kunskapen finns

Vi har tillgång till Sveriges skarpaste hjärnor med forskningsexpertis på hög nivå internationellt sett. Centret växer både i verksamhet och kompetensnätverk med nya partner, och just nu sker en radikal förändring i hela laddinfrastrukturen.

Här står vi redo att gemensamt ta det nästa steg som debattörerna i den tidigare artikeln beskriver. Faktum är att vi redan har tagit det. Den resurs de efterlyser och vill samverka med är densamma som den vi dedikerar vårt arbete till, nämligen att skapa kontaktytor mellan företag, universitet och industri. Elfordonens tid är här, och vill ni komma framåt kan ni räkna med oss.

Linda Olofsson, Director Swedish Electromobility Centre

Nils-Gunnar Vågstedt, ordförande Swedish Electromobility Centre samt Head of Innovation R&D, Scania

Swedish Electromobility Centre

SEC består av sex universitet och institut samt tio industripartners. Dessa är Scania, AB Volvo, Volvo personvagnar, CEVT, Linköpings universitet, Lunds universitet, KTH, Uppsala universitet, Chalmers, BorgWarner, Vattenfall, ABB, PowerCell, Epiroch, VTI och TitanX som alla är med oss på resan mot en hållbar transportindustri. Den 2 juli beviljades etapp IV av Energimyndigheten.