Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

E-handel måste bli enklare i EU

E-handel är en växande sektor i alla EU:s medlemsländer. Men hämmas kraftigt av en rad hinder i EU, skriver Jörgen Bödmar, EMOTA.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

E-handeln växer snabbt i Sverige och EU, till gagn för konsumenterna som får större urval, bättre priser och en enklare köpprocess. Tillväxten kunde emellertid vara ännu högre utan en mängd handelshinder som strider mot själva grundidén med EU. Dessa hinder måste avlägsnas och här har svenska politiker och EU-parlamentariker en viktig uppgift att fylla.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

E-handel är en växande sektor i alla EU:s medlemsländer. I vissa länder handlar 70 procent av invånarna på nätet. Handeln mellan länderna har dock svårt att ta fart. Endast 14 procent av Europas konsumenter handlar över gränserna. Andelen växer, men det går långsamt.

Brist på tillit

Språket kan vara ett hinder men även bristen på tillit till e-handlare i annat land. Oro för att inte få varorna, svårighet att returnera dem och rädsla att lämna ut kortuppgifter är också vanligt.

Dessvärre är detta inte hela sanningen. Den inre marknaden lider av byråkratiska hinder i stort och smått. Hinder som håller tillbaka e-handelsutvecklingen och starkt bidrar till att den så kallade Digital Single Market ännu har en lång väg att gå.

Bland hinder kan nämnas kravet att ha en fysisk adress i ett land för att kunna registrera en lokal landsdomän, eller ländernas skilda krav på textstorlek på klädesplaggens märklappar. Eller krav på att en cykel inte får skickas omonterad till ett annat medlemsland.

Olika produktkrav hämmar

Ett stort hinder för e-handlare är de olika produktkrav som existerar i de olika medlemsländerna, vilket gör det mycket kostsamt att etablera e-handelsverksamhet på bred front i EU – och näst intill omöjligt för en mindre aktör. Och rapportering av moms på 28 språk i 28 varianter istället för en ”one stop shop” där e-handlaren gör all rapportering på en plats, i ett språk.

Alla dessa hinder bidrar till att höja kostnaderna och komplexiteten i ett EU där samtliga parter är överens om att gå i motsatt riktning.

Det märkliga är att många av de hinder för e-handeln vi idag konfronteras med har funnits där i många år och är väl kända av både lokala politiker och berörda instanser i Bryssel.

Tillhör världens bästa

Svenska e-handlare tillhör världens bästa och har en stor möjlighet på den europeiska marknaden, med fler än 500 miljoner konsumenter. Lyckas man avveckla hinder och förverkliga den digitala inre marknaden så har vi en period av tillväxt framför oss.

Min uppmaning till svenska politiker blir därför; Gör allt ni kan för att undanröja de hinder som håller tillbaka e-handeln i EU. Det kommer att leda till fler jobb och mer export.

Jörgen Bödmar

ordförande i EMOTA, VD för Scandinavian Design Center