Replik
Elvägar , 27/5
Elvägar skulle minska nyttolasten per fordon, öka kostnaderna för åkerierna och näringslivet samt öka den tekniska komplexiteten och risken för driftstörningar. Att satsa skattemiljarder på detta är uteslutet och alternativen är effektivare och sänker klimatutsläppen mera.
Att storföretag som Siemens, VW / MAN / Scania, Volvo och Mercedes ihop med politiker vill elektrifiera vägarna i flera länder för skattemiljarder är förståeligt. En ny lönsam marknad kan öppna sig. Men problemet är att klimatet, skattebetalarna, åkeribranschen och godskunderna förlorar på projektet.
Elektrifiering av väg är mer komplicerad än av järnväg. I Tyskland är kritiken mot projektet svidande.
Att Tyskland nu satsar på ett fyraårigt försök fram till 2022 med några fem kilometer långa teststräckor på autobahn innebär inte att elektrifiering av autobahn verkligen kommer att ske. I Tyskland är kritiken mot projektet svidande.
Elektrifiering av väg är mer komplicerad än av järnväg. Infrastrukturen består av mycket grova stolpar och bärarmar som skall hålla uppe dubbla kontaktledningar. Stora barriärer måste byggas utmed vägkanterna för att se till att fordon inte kan krocka med stolparna och allvarlig kritik riktas mot den försämrade säkerheten på vägen.
Det är självklart att vi behöver ändra vårt trafiksystem och ett sätt är att återuppbygga och utveckla järnvägssystemet. Jacobsson har fått fel information från Trafikverket – en satsning på järnvägen kan snabbt mångdubbla kapaciteten. Ihop med alternativa fossilfria bränslen som utnyttjar dagens infrastruktur i form av bensinstationer med mera erhålls kraftigare minskning av klimatutsläppen än vad elvägar kan ge.
Jan Du Rietz
trafikjournalist, författare
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.