Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

De flesta av dessa unga har klarat kraven på studier (från madrassboenden runtom i staden, knappast en gräddfil). Under studierna har de, som andra studenter, fått CSN-lån och bidrag. Ekonomiska satsningar som aldrig kommer generera återbäring om inte ungdomarna blir anställningsbara. Dumt, kan den politiskt påläste tycka, skriver debattörerna. Bild: Fredrik Sandberg/TT
De flesta av dessa unga har klarat kraven på studier (från madrassboenden runtom i staden, knappast en gräddfil). Under studierna har de, som andra studenter, fått CSN-lån och bidrag. Ekonomiska satsningar som aldrig kommer generera återbäring om inte ungdomarna blir anställningsbara. Dumt, kan den politiskt påläste tycka, skriver debattörerna. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Dumt att utvisa de ensamkommande som vi redan investerat i

Jörgen Fogelklou kallar förslaget om att göra de som omfattats av den tillfälliga lagen om gymnasiestudier anställningsbara, dåraktigt. Han hänvisar till att de inte har asylskäl och kallar initiativet för en gräddfil. Okunnigt, skriver Matilda Brinck Larsen.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

3/11 De rödgrönas förslag om att anställa de ensamkommande dåraktigt

Asylskälet är ovidkommande här. De unga som omfattas av gymnasielagen har personnummer som vilken ungdom som helst i vår stad. Men konsekvensen (om de inte blir anställda) är att de förlorar sina 4 sista siffror och med det sin juridiska status. Då omfattas de inte av samma möjligheter som andra ungdomar utan anställning, att studera vidare eller innefattas av arbetsmarknadsåtgärder.

Gymnasielagen säger att om man studerat och fått godkänt (på utbildningar det lagts miljoner på att starta upp) så behöver man fast anställning eller anställning över minst 2 år, inom 6 månader efter avslutade studier.

Knappast en gräddfil

De flesta av dessa unga har klarat kraven på studier (från madrassboenden runtom i staden, knappast en gräddfil). Under studierna har de, som andra studenter, fått CSN-lån och bidrag. Ekonomiska satsningar som aldrig kommer generera återbäring om inte ungdomarna blir anställningsbara. Dumt, kan den politiskt påläste tycka.

De som haft tillfälligt uppehållstillstånd genom gymnasielagen blir papperslösa om de inte klarar anställningskravet. En papperslös blir ofta kvar trots utvisningsbesked, utan rimliga förutsättningar. Det som erbjuds är svartjobb och strukturer som inte följer normen (läs: organiserad brottslighet). Riskabelt, kan den politiskt påläste tycka.

Den grupp som omfattades av lagen kan däremot generera återbäring direkt och omedelbart, om de får anställning.

Ofta försöker de åka vidare ut i Europa men tippas tillbaka på svensk mark av gränspolis. Utan möjlighet att göra rätt för sig är de helt utlämnade till det växande parallellsamhället. De kan inte söka försörjningsstöd, utbildning eller laglig anställning. Inte optimalt, kan den politiskt påläste tycka.

Antalet unga utan juridisk status, som inte innefattades av gymnasielagen, är redan högt, och staten kan inte göra något åt att de finns här. Den grupp som omfattades av lagen kan däremot generera återbäring direkt och omedelbart, om de får anställning.

Här finns ett vägval att göra, vi kan öka utanförskapet eller minska det. För att fatta rätt politiskt beslut i den frågan behöver man ha gjort sin läxa.

Lösningen är uppehållstillstånd, amnesti. Man vill ju ha avkastning på de investeringar man gjort. Det är inte dåraktigt. Att det sitter folk i vår kommunstyrelse som skriver ogenomtänkta och verklighetsfrånvända debattinlägg, är det däremot.

Matilda Brinck-Larsen Huvudansvarig Lag C- ett fotbollslag utan gränser, och verksamhetsansvarig Frivilligorganisationen Agape Göteborg

David Nilsson, Verksamhetssamordnare Frivilligorganisationen Agape Göteborg