Replik
13/10 Budskapet om att man kan välja att övervinna cancer är falskt
Cancerfondens rekommendationer grundar sig alltid i evidensbaserad forskning och det finns ingen ”skyll dig själv-cancer”. Vi – och vår Rosa Bandet-kampanj – finns till för att samla in pengar till den livsviktiga cancerforskningen och för att sprida kunskap om cancer och hur vi kan minska risken att drabbas.
Cancerfondens rekommendationer grundar sig i evidensbaserad forskning och precis som Annelie Babitz är vi djupt kritiska till artiklar som felaktigt berättar att man kan övervinna en pågående cancer med exempelvis ändrad kost eller utökad träning. I den mån dessa artiklar förekommer så har de ingen koppling till Cancerfonden.
Skyldighet att informera
Cancer är en samling av runt 200 förrädiska sjukdomar som uppstår av flera olika anledningar i kroppen. Det går alltså inte att skylla en cancersjukdom på en enskild riskfaktor eller levnadsvana. Det finns ingen ”skyll dig själv-cancer”.
Med det sagt så har Cancerfondens en skyldighet att informera om hur du genom ändrade levnadsvanor kan minska risken för att drabbas av cancer. Det handlar exempelvis om att inte röka, att inte vistas i solen när den lyser som starkast eller att försöka hålla en hälsosam vikt livet igenom.
Rosa Bandet-kampanjen har samma huvuduppdrag som Cancerfonden i övrigt: Att samla in pengar, finansiera livsviktig cancerforskning samt att sprida kunskap om cancer och hur vi kan minska risken att drabbas.
Till exempel har tioårsöverlevnadsgraden i cancer fördubblats under de år Cancerfonden har finansierat forskning.
Sedan 2003 har Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj, tack vare givarvilja och engagemang hos såväl privatpersoner som företag, samlat in hela 949 miljoner kronor. Pengar som utgör en viktig del av de medel som varje år delas ut till svensk cancerforskning. Forskning som räddar liv.
Viktiga kampanjer
Till exempel har tioårsöverlevnadsgraden i cancer fördubblats under de år Cancerfonden har finansierat forskning. Dessutom går flera diagnoser som förut betydde en dödsdom nu att behandla och i vissa fall till och med bota. Ett exempel är testikelcancer: innan 70-talet och användningen av cytostatika var överlevnaden cirka tio procent, idag är den 98 procent.
Sådana här framsteg visar att kampanjer som Rosa Bandet är så viktiga. Ska vi nå vår vision att besegra cancer, så måste vi göra det tillsammans. Det inkluderar privatpersoner och företag, men också de personer som genom sitt kändisskap kan bidra till att sprida vårt budskap.
Jeanette Sundin, chef Kommunikation och marknad, Cancerfonden