Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Är vi överens om att skapa ett ännu mer hållbart samhälle, måste kunder och deras kunder både efterfråga och acceptera att hållbara transporter kostar lite mer, skriver Marcus Dahlsten och Tina Thorsell, Transportföretagen. Bild: Lena Engstrand, Fredrik Sandberg/TT, Pressbild

Dags att ta ansvar för en hållbar leverans av julklapparna

Nu är julruschen i full gång och allt fler köp sker på nätet. E-handeln ger stora möjligheter att jämföra priser i realtid. Men få funderar på hur varorna har transporterats. Medvetenheten om hållbara transporter behöver öka, skriver Marcus Dahlsten och Tina Thorsell, Transportföretagen.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Intresset för hållbarhetsmärkta produkter har ökat under senare år men än så länge sträcker det sig inte hela vägen till transporten, hur den gick till och under vilka förutsättningar varan transporterades. Därför arbetar Transportföretagen med att lansera Hållbar Transport, ett märkningssystem som innebär att konsumenter och transportköpare får hjälp på vägen med ett hållbart köp. Syftet med systemet är att göra det enklare att köpa seriösa transporter och öka transparensen i transportköpen.

En hållbar transport innebär både bra bränsle, trafiksäkra fordon, goda arbetsvillkor och en trygg arbetsmiljö

En hållbar transport innebär både bra bränsle, trafiksäkra fordon, goda arbetsvillkor och en trygg arbetsmiljö. Sverige har mycket höga ambitioner på både klimat- och trafiksäkerhetsområdet men transportsektorn kan inte nå målen enbart på egen hand. Genom att transportköpare väljer företag märkta med Hållbar Transport tar de ansvar för att transportbranschen ska kunna närma sig målen. Företag med denna märkning ska erbjuda den bästa arbetsmiljön, arbeta aktivt med att minska sin klimat- och miljöpåverkan och färdas säkert och tryggt i trafiken.

Öka medvetenheten

Inte bara politiken behöver prioritera hållbara transporter utan hela samhället kan bidra till en säker, ren och ansvarsfull transportnäring. Sverige är en föregångare i världen med verktyg för att stärka sunda åkeriföretagare och med att hjälpa transportköpare att välja hållbart.

Dessutom måste vi som bransch tillsammans öka medvetenheten om vad vi faktiskt gör och var vi befinner oss i omställningen för att skapa en hållbar transportnäring och att förklara hur transporter är värdeskapande utöver prislappen.

Tiden då priset är den enda konkurrensparametern måste gå mot sitt slut

Är vi överens om att skapa ett ännu mer hållbart samhälle, måste kunder och deras kunder både efterfråga och acceptera att hållbara transporter kostar lite mer. Tiden då priset är den enda konkurrensparametern måste gå mot sitt slut.

Det finns ett driv hos våra medlemsföretag att leverera hållbara lösningar. För att drivet ska stärkas och utvecklas ytterligare måste det finnas en efterfrågan på hållbara transporter. Vår vision är att kunderna inte bara efterfrågar hållbart tillverkade produkter till nästa julhandel 2020 och därefter, utan även hållbart transporterade produkter.

Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen

Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen