Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Att information som säljare lämnar muntligen stämmer överens med det skriftliga avtalet borde vara en självklarhet, men är det långt ifrån alltid, skriver debattörerna. Bild: Per Larsson / TT

Dags att överge fula säljknep, telekomföretag

Sluta med fula säljmetoder, telekombranschen. Varje år får vi på Konsument Göteborg ta emot tusentals frågor och klagomål från konsumenter. I fjol var för första gången mer än tio procent av dessa kopplade till telekombranschen. Går det att vända trenden? skriver bland andra Louise Ek, Konsument Göteborg.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Vi och konsumenterna vi träffar börjar tröttna nu. Tröttna på hur de flesta telekombolag bemöter många av sina kunder, både nya och befintliga. Teknik kan strula, absolut. Men berättelserna vi får höra handlar inte om teknik utan om bemötande. Varför är det så?

Tio procent av samtliga frågor vi får från konsumenter berör telekombranschen. När vi tittar på statistiken över vilka enskilda företag konsumenterna klagar på är sju av tio företag på ”tio-i-topp-listan” stora, välkända telekombolag samt företag som bland annat är återförsäljare av abonnemang. Många konsumenter vittnar om samma saker – och det kan inte vara en slump.

Det handlar om säljare som lovar lägre kostnader, inga bindningstider eller gratis teknikprylar

Det handlar om säljare som lovar lägre kostnader, inga bindningstider eller gratis teknikprylar. Löften som sedan inte stämmer överens med vad som står i avtalet konsumenten ska skriva på. Det handlar också om telefonsamtal där konsumenten bara gått med på att få information hemskickad, men där det sedan kommer en avtalsbekräftelse. Eller där ett abonnemang startats trots att konsumenten aldrig bekräftat avtalet skriftligen, vilket det är lagkrav på. När ångerrätten gått ut blir konsumenterna fast i långa, dyra abonnemang som de inte ville ha.

Problematisk marknad

Att information som säljare lämnar muntligen stämmer överens med det skriftliga avtalet borde vara en självklarhet, men är det långt ifrån alltid. I Konsumentverkets årliga rapport från 2018 framhävs hur marknaden för telekomtjänster är särskilt problematisk. Bristen på förtroende för säljaren framhävs men också att bolagens agerande kan ha stor inverkan på marknaden.

Att information som säljare lämnar muntligen stämmer överens med det skriftliga avtalet borde vara en självklarhet, men är det långt ifrån alltid

Vi både tror och vet att ni kan bättre. Vi vill därför rikta en uppmaning till samtliga telekomföretag. Det här kan ni göra för att vända trenden och tvätta bort det dåliga rykte som säljarna och telekombranschen har fått:

• Ta kontroll över era säljmetoder.

• Se till att era återförsäljare och kundtjänstmedarbetare lämnar rätt information i mötet med kunden.

• Låt företagets värnande om kunder gå före de enskilda säljarnas statistik. En nöjd kund stannar kvar. En missnöjd kund gör det inte.

Louise Ek

Cassandra Larsson

Maud Öhlund

Konsument Göteborg