Därför stoppade vi SAS-flyget på Landvetter

Civil olydnad behövs när vanliga demonstrationer inte hjälper. Därför valde vi att ställa oss upp och stoppa ett SAS-flyg på Landvetter, skriver Henrik Garbergs och Göran Boardy från Extinction Rebellion.

ANNONS
|

På bussen ut till Landvetter kände vi fjärilar i magen blandat med en upprymd känsla av mod och en vilja att stå för vad vi tycker. Vi hade förberett oss i två veckor och diskuterat med många andra. Gått igenom olika alternativ för vad som skulle kunna hända. Hur skulle reaktionerna på planet bli?

Nervositeten släppte efterhand och när vi kom ut till flygplatsen kände vi oss mest beslutsamma. Det kändes också bra att veta att det samtidigt skulle göras en mindre aktion inne i vänthallen riktad mot flygbranschen och mot regeringens stödpolitik till det fossila.

Sju minuter

Vi hade repeterat en text som vi skulle läsa upp växelvis. Båda två skulle filma och livestreama. Vi ställde oss upp innan planet taxat ut för resan till Stockholm, tog upp mobilerna och satte igång med att förklara att detta var en klimatprotest. Flygvärdinnan försökte hejda oss. Vi turades om att högt och tydligt förklara att detta var en fredlig protest mot att pengar ska gå till SAS och andra företag som eldar på klimatkrisen.

ANNONS

Vi berättade att vi var från Extinction Rebellion (XR) som betyder ”Uppror mot utrotning” och att vi använder civil olydnad som en protestmetod för att de styrande ska agera. Vi fortsatte med att säga att regeringen måste lyssna på vetenskapen och utlysa klimatnödläge. Efteråt förstod vi att det bara var sju minuter som vi livestreamade innan vakterna kom och förde ut oss.

Polisen tog oss till förhör i Göteborg. Vi fick frågan om varför vi gjort som vi gjorde. Vi förklarade att när varken politiken eller lagarna skyddar oss mot klimatförändringarna så måste vi stå upp för det vi tror på. Vi sade också att om folk inte gjort civil olydnad så hade slavsamhället funnits kvar, engelsmännen bestämt över Indien och kvinnorna inte haft rösträtt.

Miljarder till SAS

Vi i XR utgår från vetenskap när det gäller klimat, ekologi och artutrotning. Med de kunskaperna blir det väldigt tydlig att det måste till en omedelbar, omfattande förändring. Att sträva efter ”business as usual” och tillväxt efter corona-pandemin borde vara helt uteslutet med tanke på situationens allvar.

Till följd av att vi stod upp i flygplanet för klimatet kommer vi att hamna i rättegång. Frågan är vem som tar mest ansvar: de som drar igång flyget igen med stora koldioxidutsläpp och alla dess konsekvenser, eller vi som påtalar det orimliga i detta?

I detta läge lovas SAS ytterligare fem miljarder kronor i subventioner från staten, förutom de tre miljarder de redan fått.

Regeringen godkänner också SAS bristfälliga plan för att halvera utsläppen till 2030. Då det inte finns några återbetalningskrav om de inte lyckas har SAS dragit till med både det ena och det andra. Flygbolaget ska göra mångmiljard-investeringar i nya effektiva flygplan. Det ska blanda bioråvara i flygbränslet och räknar då med upp till 80 procents reduktion av utsläppen. Detta trots att forskningen är oense om hållbarheten i detta, bland annat för att det går åt mycket fossil energi för att ta fram bioråvaran. Dessutom är det många aktörer på som vill minska sina utsläpp med hjälp av den bioråvara som det i dagsläget finns en mycket begränsad mängd av.

ANNONS

SAS räknar inte heller med höghöjdseffekten som fördubblar växthusgasutsläppen enligt Internationella klimatpanelen IPCC. SAS sysslar med extrem greenwashing för att upprätthålla sin egen flyg-verksamhet och det privilegierade sätt att resa som bara är möjligt för en liten del av världens befolkning.

Ansvar inför barnen

Vi är först och främst människor på ett litet jordklot med ansvar för naturen — nu och i framtiden. Om lagarna inte tillåter oss att reagera mot de allvarliga hoten mot livet på jorden som klimatförändringarna medför så är lagarna fel och måste ändras. Hela XR:s syfte är att försöka åstadkomma förändringar av det grundläggande missförhållandet att inget verkligt görs för att hejda klimatkatastrofen som vi närmar oss med stormsteg. Vi ser det som nödrätt att agera med civil olydnad mot de stora utsläppen av växthusgaser. Det måste bli en ändring både i politiken och juridiken. Vi måste kunna se barnen i ögonen och säga att vi gör allt vi kan för att de ska få leva i ett stabilt klimat.

Till följd av att vi stod upp i flygplanet för klimatet kommer vi att hamna i rättegång. Frågan är vem som tar mest ansvar: de som återstartar flygtrafiken igen med stora koldioxidutsläpp och alla dess konsekvenser, eller vi som påtalar det orimliga i detta?

ANNONS

Vi anser att våra lagar behöver ändras så att det inte längre är tillåtet att åstadkomma stora utsläpp av växthusgaser.

Henrik Garbergs, Extinction Rebellion

Göran Boardy, Extinction Rebellion

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS