Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Bild: PER WAHLBERG

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Chockhöjningen på månadskort blir ödesdiger

Från en dag till en annan kommer priset för Västtrafiks månadskort att höjas med 135 kronor. Det betyder att det kommer att kosta 775 kronor i höst. Att skära ner i kollektivtrafiken är fel väg att gå och kommer drabba göteborgarna hårt. Orsaken är att Alliansen i Göteborg har sagt upp kommunens avtal med Västtrafik, skriver bland andra Shahbaz Khan (S).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Sedan 2012 har Göteborgs stad, genom budgeten från oss Socialdemokrater, tillsammans med MP, V och på senare år Fi, bekostat sänkta priser på månadskortet i kollektivtrafiken. Vi Socialdemokrater har prioriterat denna subvention för att det är ett konkret, efterfrågat och effektfullt sätt att skapa mer jämlika förutsättningar för alla göteborgare att resa kollektivt. Tusentals göteborgare har nytta av detta, varje dag, till och från arbete och fritidsaktiviteter. Vi vet att kollektivtrafiken är helt avgörande för många i vardagen, för vissa är den det enda alternativet. Därför är vi särskilt besvikna att Alliansen väljer att lägga ner en så etablerad och framgångsrik satsning.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Alliansens beslut att chockhöja priset med 135 kronor är precis tvärt emot vad som behövs

Förra året höjdes månadskortet med 15 kronor. Samma sak året dessförinnan. Men nu inleder Alliansen alltså sitt första år vid styret i Göteborg med att höja priset på månadskortet med 135 kronor. Det kommer slå hårt mot många grupper. Mindre bemedlade barnfamiljer blir extra utsatta när kostnaden blir över 1 500 kronor i månaden för två föräldrar. Det är en fullständig felprioritering i arbetet mot en jämlik och hållbar stad.

Alliansens politik det största hotet

Det handlar också om stadsutveckling. Om vi ska lyckas med våra offensiva stadsutvecklingsprojekt, där vi under senare år har fördubblat byggtakten på bostäder, måste vi ha en välfungerande kollektivtrafik – som används i stor utsträckning. I dag har vi flera statliga miljardinvesteringar för nya buss- och spårvagnssträckningar. De nya spårvagnsmodellerna är på väg in för att ersätta de gamla och vi ser att fler i dag väljer kollektivtrafiken. Det kanske största hotet mot denna positiva utveckling just nu är Alliansens nedskärningar.

För oss Socialdemokrater är kollektivtrafiken en av nycklarna till en jämlik stad. Vi vet också att just priserna i kollektivtrafiken är något som många göteborgare gång på gång lyfter som en viktig fråga. Alliansens beslut att chockhöja priset med 135 kronor är precis tvärt emot vad som behövs. För oss är det självklart att jobba för, och prioritera, en stad som är så tillgänglig som möjligt, för så många som möjligt. Det är jämlikhet.

Shahbaz Khan (S), oppositionsråd kommunstyrelsen

Patrick Gladh (S), gruppledare SDN Norra Hisingen

Aslan Akbas (S), gruppledare SDN Centrum

Amalia Rud Pedersen (S), ordförande SSU, Göteborg