Svårigheterna för ekonomiskt utsatta individer och branscher som drabbas hårt av ökade drivmedelspriser är reella, och om svenska jordbruk och åkerier går i konkurs kommer det att drabba oss alla. Men lösningen på deras problem är inte att ge mina välbeställda föräldrar som bor 200 meter från centrum 1 000 kr för att de råkar äga en bil, skriver debattören.
Svårigheterna för ekonomiskt utsatta individer och branscher som drabbas hårt av ökade drivmedelspriser är reella, och om svenska jordbruk och åkerier går i konkurs kommer det att drabba oss alla. Men lösningen på deras problem är inte att ge mina välbeställda föräldrar som bor 200 meter från centrum 1 000 kr för att de råkar äga en bil, skriver debattören. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Bilstödet ett hån mot oss som försöker leva fossilsnålt

Regeringen jobbar verkligen riktigt hårt på att påminna oss som gjort ett aktivt val att försöka leva så fossilsnålt (och ibland mer obekvämt) som möjligt att vi inte på minsta sätt ska kompenseras för våra insatser. Det är magstarkt och underminerar de klimatansträngningar vanliga människor gör, skriver Frida Hylander, psykoklog.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

”Jag tror inte att det här är ett förslag som ökar utsläppen”, sa Mikael Damberg när han presenterade regeringens stödpaket för att hantera ökade el- och drivmedelspriser. Det må vara lite uppfriskande med en politiker som mitt i brinnande klimatkris, medan EU:s import av fossila bränslen från Ryssland göder Putins krigskassa, tycks ha en obändig tro på människans förmåga att hålla nere utsläppen – men jag tror han har fel.

Människors beteenden styrs nämligen i hög utsträckning av två faktorer: 1. Vilka konsekvenser våra handlingar får, 2. Vad vi ser andra göra.

Något som uppskattas

Om konsekvensen av att äga bil blir att plötsligt få en tusenlapp extra, oberoende av ens behov av pengarna, lär vi oss att det är något bra att ha, och köra, bil. Något som uppskattas, och som vi kan känna oss trygga med att fortsätta göra. Om vi ser att politikerna premierar bilägare i sina stödpaket, så lär vi oss att bilägare är bra grupp att tillhöra.

ANNONS

Omställningen av transportsektorn är svår. Varannan bilresa är kortare än 5 km, men det är den sektor där folk är minst benägna att göra frivilliga förändringar. Samtidigt efterfrågas mer politisk styrning för att ställa om hur vi transporterar oss. Många länder försöker nu hantera ökade bränslepriser. Nya Zeeland annonserade häromdagen att de halverar priset i kollektivtrafiken och i Bryssel kan medborgare få upp till €900 om de ställer av bilen. Det går att kombinera ekonomiska stöd med ökade möjligheter att minska bilåkandet.

Stöd de som behöver det

Vi står inför en svår tid, där samhället är inbyggt i ett fossilberoende vi snabbt behöver ta oss ur. Svårigheterna för ekonomiskt utsatta individer och branscher som drabbas hårt av ökade drivmedelspriser är reella, och om svenska jordbruk och åkerier går i konkurs kommer det att drabba oss alla. Men lösningen på deras problem är inte att ge mina välbeställda föräldrar som bor 200 meter från centrum 1 000 kr för att de råkar äga en bil.

Stöd behöver riktas dit de behövs bäst, och de behöver kombineras med ökade möjligheter för såväl branscher som privatpersoner att leva och verka utan att på kuppen behöva bidra till Putins krigskassa och klimatkrisen. Ett oriktat stöd som premierar bilägare helt oberoende av deras faktiska ekonomiska behov, är ett illa dolt valfläsk, men ett valfläsk som likväl lär oss att vi lever i ett samhälle där var persons rätt till att köra bil väger tyngre än de klimatmål vi gång på gång missar att uppnå.

ANNONS

Men lösningen på deras problem är inte att ge mina välbeställda föräldrar som bor 200 meter från centrum 1 000 kr för att de råkar äga en bil

Politiken banar väg genom att visa vad som anses viktigt nog att värna om. Men för att åtgärder ska accepteras brett behöver de uppfattas som tillräckligt rättvisa. Pandemistöden har premierat storföretagen. Elstödet från i vintras gynnade villaägare med hög elkonsumtion. Nu lyfts alla bilägare. Vi lär oss att man ska vara välbeställd, ha hög elkonsumtion och äga en bil för att få stöd. Vi småföretagare som fortfarande väntar på pandemistöd och vänder på kronorna för att få ihop till elräkningen, som cyklar med griniga ungar genom snålblåsten och gör vårt bästa för att få ihop vardagen utan bil tycks istället få vänta förgäves.

Frida Hylander, legitimerad psykolog

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS