Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Varför kan man inte bejaka en utveckling i stället för att klamra sig fast i en åsikt som alltid har hämmat innovationer? skriver Jan-E. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bejaka utvecklingen i stället

Varför kan man inte bejaka en utveckling i stället för att klamra sig fast i en åsikt som alltid har hämmat innovationer? skriver Jan-E.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

En aldrig sinande ström av insändare från bensin- och diselkramare som på olika sätt försöker rättfärdiga sitt beteende. Fåniga argument om att alternativen alltid är sämre, speciellt elbilen, för miljön. Undersökningar framtagna för att ställa elbilen i dålig dager, som pekar på hur många varv runt jorden man kan köra med fossilbil mot att ta fram ett batteri. Konstigt att bränslet alltid finns i bilen, mellan upptagning av olja till tapp finns tydligen aldrig miljöpåverkan?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Lyft blicken, titta på vad oljan kostar i miljö och elände runt om i världen, hur många abnorma oljekatastrofer har inte skett. Bränsleförbrukande transporter, utsläppen av att bygga alla dessa anläggningar som hanterar olja och det betydligt mer prylar i en diselbil.

Varför kan man inte bejaka en utveckling i stället för att klamra sig fast i en åsikt som alltid har hämmat innovationer? Det är klart att dagens batteri inte är lösningen, men ett steg på vägen och elframställningen kommer att bli billigare. I dag kommer många länder från tredje världen att bli framgångsrika på el då den är billig att producera med solcellsystem, se exempelvis Marocko.

Miljövänliga batterier kommer att komma!

Jan-E