Nedmonteringen av bankomater har inte gjort saker och ting lättare för oss kunder, skriver debattören.
Nedmonteringen av bankomater har inte gjort saker och ting lättare för oss kunder, skriver debattören. Bild: Fredrik Sandberg

Bankerna själva kan förebygga hat mot personalen

Om bankerna vill förbättra arbetsmiljön för sin personal måste de börja satsa på bättre kundservice. Vi kunder har sett en tydlig försämring de senaste åren, när tillgång till kontanter blivit sämre och det är svårt för kunder att få hjälp med sina ärenden, skriver Christer Sjödin.

ANNONS
|

Replik

2/8 Hot och hat är nu vardag för bankpersonalen

Finansförbundets förbundsordförande, Ulrika Boëthius, skriver i sin debattartikel om hot och hat i finansvärlden. Jag tycker inte heller att man ska hata och hota men jag har viss förståelse för att många är mycket kritiska till bankernas bemötande och hantering av sina kunder och att dessa ibland - eller ganska ofta - tappar tålamodet efter det sätt de blivit (miss)behandlade av sina banker.

Bankerna har blivit alltmer otillgängliga för sina kunder och har dessutom inte längre sina kontorsnät kvar utan stängt ett stort antal kontor och överlåtit på kunderna att i allt större utsträckning göra bankernas jobb. Bankerna stänger ofta sina kontor klockan 15. Ska man få träffa en bankman eller bankkvinna måste man beställa tid några dagar i förväg. När man verkligen behöver hjälp är ju när ingenting fungerar, vilket är ofta, då finns det nästan aldrig någon att kontakta och ingen hjälp att få.

ANNONS

Dessutom har ju bankerna tagit bort sin huvudsakliga grundtjänst nämligen att handha pengar på sina kontor, vilket är så häpnadsväckande och näst intill oförståeligt. Utomlands är man ytterst förvånade att de svenska bankerna inte har pengar på sina kontor.

Dålig tillgång till kontanter

Nedmonteringen av bankomater har inte gjort saker och ting lättare för oss kunder och vid de få som finns ska vi stå i kö och oftast frysa utomhus. Tyvärr måste tekniken vara gammal då väldigt många bankomater har ”tekniskt fel” eller ”medger ej uttag” trots att saldot mer än väl täcker det önskade uttaget.

Bankerna tycks tro att vi kunder inte vill använda kontanter utan helst önskar betala med kort, men många oftast mindre butiker och affärsidkare tar inte kort under vissa belopp. Dessutom har allt fler insett att ”cash is still king” dock ej bankerna.

Satsa på bättre kundservice

Med tanke på världsläge och allmän brottslighet blir ju banksystemen allt sårbarare och det är ganska ofta som jag får svar från min bank att ”just nu ligger systemet nere”, vilket inte är direkt förtroendeingivande. Därför har behovet av kontanter ökat men det har inte bankerna insett trots ett flertal hackerintrång gjorts och att fler vill ha kontanter som reserv och alternativ betalningsmöjlighet. Kontanter behövs, om inte annat för att lära barn räkna och förstå värdet av sedlar och mynt.

ANNONS

Jag hoppas bankerna inser att vanliga människor behöver både kort och kontanter för existera optimalt i samhället. Men hittills har jag inte sett några tecken på det. Snarare tvärtom.

Om bankerna ska undkomma ”spott och spe” från sina kunder kanske de ska börja med att förbättra sin usla servicenivå till vanligt folk och inte bara fjäska för mångmiljonärer och miljardärer. Läser man bankernas kvartalsrapporter går ju de flesta bankerna med jättevinster, då kan man väl lägga lite pengar på kundservice och tillgänglighet för kunderna, som trots allt är motorn i banksystemet.

Christer Sjödin, kund och bankaktieägare

LÄS MER:Populär e-krona – ett hot mot storbankernas vinster

LÄS MER:Kontanterna bristvara om kriget kommer – ny lagar ska råda bot

LÄS MER:Så förhandlar du med banken om bolåneräntan

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS