Slutreplik
10/4 100 bortkastade dagar med Axel Darvik
15/4 Skolans utmaningar behöver mer än 100 dagar för att lösas
Skolan kan inte, och bör inte, revolutioneras på 100 dagar. Det är heller inte något som Miljöpartiet avkrävt Axel Darvik (L). Det vi vill se är en tydlig riktning som bygger på långsiktighet, lyhördhet, vetenskap och politiskt hantverk. Något som snarast är motsatsen till Darviks snabba utspel om både högt och lågt. Axel Darviks debattsvar är tyvärr lika tunt och förutsägbart som de försvarstal han hållit i fullmäktige och presenterat i media sedan han tillträdde.
Alla vill vi ha en skola med fokus på kunskap.
Alla vill vi att fler elever ska nå goda resultat.
Alla vill vi att varje barn ska nå sin fulla potential.
Alla vill vi ha god studiero och respektfulla relationer i skolan.
Frågan är hur
Dessa mål ingår i den skolutredning, vars resultat alla partier i Göteborg ställt sig bakom, och som det finns en strategi för att jobba vidare med. Alla vill vi ha en “Kunskapsskola” även om det i Darviks definition av denna ibland ingår saker som tyvärr inte är kunskapsbaserade. Tiotusenkronorsfrågan i sammanhanget är inte vad, utan hur? Det är här Darvik sviker.
Trovärdigheten i Darviks styrning brister eftersom både målbilden och uttalandena om vägen dit rycker fram och tillbaka. Å ena sidan ska endast lärare anställas och andra yrkesgrupper bantas ned. Å andra sidan ska lärare avlastas genom massor av kollegor med andra kompetenser. I ena stunden är det fokus på varje enskild elevs framtidsplaner, i nästa ska skolan sortera ut vissa elever.
För att lyfta helheten krävs då åtgärder för jämlikhet, inte stipendier eller hot eller någon av de andra åtgärder Darvik fört fram under sina första 100 dagar.
Svaret är aldrig så enkelt och så entydigt som Axel Darvik får det att låta som. Förutsättningar skiftar kraftigt mellan skolor, men också mellan olika klasser och olika terminer. För att lyfta helheten krävs då åtgärder för jämlikhet, inte stipendier eller hot eller någon av de andra åtgärder Darvik fört fram under sina första 100 dagar. Samspelet i klassrummet mellan alla unika individer är komplext. Det kan vara långtråkigt och dötrist och tråkigt eller alldeles, alldeles underbart.
Att eleverna ska förstå komplexa samband, som Darvik lyfter fram, är helt centralt utifrån läroplanen. För att nå dit behöver Axel själv sätta sig in i de komplexa samband som styr vardagen i en vanlig göteborgsk skola. Eftersom upprepning i olika kontexter är en av pedagogikens pelare, tillåter jag mig att upprepa de kollegiala råden:
1) Försök ödmjukt förstå skolans verklighet och dess problem.
2) Lyssna på forskningen och ha tillit till professionerna, det leder till ömsesidig respekt.
3) Skapa politisk bredd för att möjliggöra långsiktiga åtgärder.
4) Acceptera att elever är olika.
Karin Pleijel (MP) Skolkommunalråd 2014-2018, yrkesverksam lärare 2000-2014