Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Avfall kan bli grunden för smarta och hållbara företag

Skulle alla leva som oss svenskar skulle det krävas flera planeter. Men tar vi vara på vårt avfall och våra utsläpp öppnas nya affärsmöjligheter, skriver bland andra Gunter Pauli, Blue economy.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Som genomsnittsgöteborgare släpper vi ut sju ton koldioxid per år och genererar hundratals kilo avfall. Vems är ansvaret att ställa om? Politikerna, efterfrågan från medborgare, marknaden eller skall regionens näringsliv ta vara på de stora möjligheter som nu presenteras och gå i bräschen?

Inför klimatmötet i Tokyo 1997 fick Gunter Pauli, tidigare vd för det globala företaget Ecover, i uppdrag av Japans regering att ta fram en modell för hur framtidens företag skulle se ut. Resultatet blev över hundra affärsmodeller och ett operativt nätverk av forskare (Zeri som betyder zero waste zero emission) som sedan dess har stöttat etableringen av en helt ny form av företag. Dessa företag har naturens cykliska system som förebild och ser snarare avfall som en resurs än som ett problem. Genom att utgå från de möjligheter och utmaningar som finns lokalt har helt nya affärsmodeller tagits fram som sedan spritt sig över världen.

Så varför inte skapa meningsfulla företag med noll utsläpp och avfall som mål? I Berlin finns just nu ett pilotprojekt där biologiskt nedbrytningsbara blöjor blir optimalt gödningsmedel för nyplanterade fruktträd. Utmaningen att blöjor skapar enorma mängder avfall vändes till en affärsmöjlighet med stor potential. Vad har vi för utmaningar som med nya glasögon kan bli företag och arbetstillfällen?

Kreativa idéer

Trots att vi inte har utsläppsmängder som genererar smog som i Kina har vi fortfarande utsläpp av koldioxid från vår industri. Hur hade det sett ut om dessa utsläpp renades av algodlingar som behöver stora mängder koldioxid för att växa? Algerna skulle i sin tur generera råvaror till hälsopreparat, kosmetika eller biobränsle och bli en lönsam affär.

Ett franskt stort kakföretag har förstått hur värdefullt ekologiska ägg kan bli. När de själv äger äggproduktionen kan de sälja de kalciumrika skalen till en läkemedelstillverkare och få gratis ekologiska ägg till sin kakproduktion.

Dagens utmaningar kan, om man designar affärsmodellerna rätt, bli till möjligheter och lägga grunder för lönsamma och hållbara företag. Avfall kan bli till resurser. Göteborgsregionen med sitt starka näringsliv, sina framstående forskare och engagerade föreningsliv har nu möjlighet att ta på sig ledartröjan med inspiration från Zeris koncept Blue economy.

Gunter Pauli

grundare till Blue economy och förskningsnätverket Zeri

Göran Carstedt

gästprofessor Handelshögskolan i Göteborg

Emma Petersson

hållbarhetskonsult på Hifab som arbetar med cirkulär / Blue ekonomi

Jonas Brandström

läkare och grundare av Öijared Akademi

Josefin Lassbo

verkshetschef för Öijared Akademis Blue Economy-kurser i samverkan med Handelshögskolan i Göteborg