Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Att svartmåla gynnar ingen

Att svartmåla den egna branschen, som verkar i knivskarp konkurrens, gynnar ingen. Låt oss i stället öka kunskapen om arbetsvillkoren i svensk handel och skapa sysselsättning och goda villkor, skriver Svensk Handel.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

Handels villkor, 14/9

Handelsanställdas förbund beskriver anställningskontrakt i handeln som närapå slavliknande. De menar att SMS-anställningar och plötsligt försämrade anställningsvillkor är vardag för deras medlemmar och efterlyser krafttag både från parterna på arbetsmarknaden och från politikerna. De flesta handlare borde vara helt förbluffade över beskrivningen att de bedriver en verksamhet där något som är ”närapå slavliknande” förekommer. Genom att referera till slavhandel har artikelförfattarna visat att de tappat all känsla för ordens valör.

Bibehållen lön

Kollektivavtalet mellan Svensk Handel och Handelsanställdas förbund omfattar majoriteten av de som arbetar inom handeln. Andelen visstidsanställda i handeln har pendlat mellan 15–18 procent de senaste åren. Det som döljs bakom formuleringen ”plötsligt försämrade anställningsvillkor” är antagligen det, som av fackliga organisationer kallats hyvling. Det rör situationen där man behöver minska på antalet arbetade timmar i verksamheten men inte på antalet personer. I handeln är det ovanligt och förekommer oftast för att förhindra konkurs. I den senaste avtalsförhandlingen enades vi parter om en karenstid för bibehållen lön i en sådan situation.

Tuff omställning

Handeln som bransch står inför en spännande men samtidigt tuff omställning. Digitaliseringen ger kunden stora valmöjligheter. Pristransparensen är total och konkurrensen knivskarp. Lönsamheten bland många handlare är pressad. De företag som inte är lyhörda för konsumentens önskemål har ingen framtid. Handlaren kan inte styra när kunderna kommer till butiken. Det går aldrig att komma bort från att fler besöker matbutiken fredag eftermiddag, när inköpen inför helgen ska göras, jämfört med en tisdagsförmiddag. Det påverkar givetvis också hur butiken bemannas. Däremot kan handlaren bli bättre på att utnyttja de möjligheter som kollektivavtalet erbjuder för att öka sysselsättningsgraden.

Öka kunskapen

För att öka kunskapen om anställningsformer och schemaläggning har Svensk Handel, tillsammans med Handelsanställdas förbund, startat projektet Anställ Klokt. Lyckas vi erbjuda fler tillsvidareanställningar på heltid eller hög deltid ökar engagemanget och kunskapen bland de anställda. Det vinner både arbetsgivare och anställda på.

Svensk Handel fortsätter att verka för att den svenska handeln ska vara en framtidsbransch som skapar sysselsättning och goda villkor. Att svartmåla den egna branschen gynnar ingen. Inte heller Handelsanställdas förbund.

Karin Johansson

vd Svensk Handel

Tomas Undin

förhandlingschef Svensk Handel