Christian Norberg, vd, Toyota Sweden AB.
Christian Norberg, vd, Toyota Sweden AB.

Att ställa tekniker mot varandra gynnar ingen

Mats Williander och Ann-Charlotte Mellquist från statliga RISE ICT Viktoria efterfrågar nya laddbara hybrider med längre körsträcka. Det gör vi också. Men att i nästa mening mena att elhybrider är vilseledande gör ingen nytta. Allra minst för klimatet, skriver Christian Norberg, Toyota Sweden AB.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Replik

Elbilar, 30/10

I dag kan det vara halvårslång – ibland längre – väntetid på en ny laddhybrid. Bilar som i dag rullar fyra mil på ren el innan de plötsligt blir helt vanlig bensinbilar – med 150 kg extralast i form av batterier. Det förutsatt att föraren laddat innan avresa, förstås. Beroende på av vem och var batterierna har byggts riskerar de dessutom vara tillverkade med fossil el och innehålla höga halter av icke spårbara jordartsmetaller.

Men förstå oss rätt nu; vi på Toyota säljer själva laddhybrider och har sålt elhybrider i mer än 20 år. Vi är övertygade om att elektrifiering är enda vägen att gå för en hållbar mobilitet och att en laddhybrid kan vara optimal för ett specifikt körmönster.

ANNONS

Men allt är inte svart eller vitt. Det finns utmaningar längs vägen, såväl prismässiga som miljömässiga. För när forskarduon Williander och Mellquist bara fokuserar på Sverige och utsläppen inom landets gränser är vi på Toyota globala i vårt tankesätt. Att flytta utsläpp från ett land till ett annat är ingen bra lösning. Inte heller att ställa tekniker mot varandra.

Av drygt sju miljoner kilometer kördes 53,8 procent på el med enbart elmotorn som kraftkälla. Det finns med andra ord inget i Toyotas påstående att elhybriderna kan köras på eldrift i snitt 50 procent av tiden och sträckan som är vilseledande.

Sedan 2014 har Toyota tillsammans med universitet och organisationer i Europa mätt körmönstret i verklig trafik hos kunder med elhybrider. Av drygt sju miljoner kilometer kördes 53,8 procent på el med enbart elmotorn som kraftkälla. Det finns med andra ord inget i Toyotas påstående att elhybriderna kan köras på eldrift i snitt 50 procent av tiden och sträckan som är vilseledande. Snarare gör tekniken det enkelt att snabbt och kostnadseffektivt minska koldioxidutsläppen för vanliga bilister i hela världen genom att omvandla rörelseenergi till el.

Toyotas tolv miljoner elhybrider har hittills sparat 93 miljoner ton koldioxid, jämfört med vanliga bensinbilar i samma storleksklass. Det kallar vi för verklig klimatnytta.

Vi på Toyota tar miljön på största allvar och har några av branschens absolut tuffaste miljömål. Vi har i dag Europas i genomsnitt lägsta koldioxidutsläpp och till 2050 lovar vi att minska dessa utsläpp från nya bilar med 90 procent från 2010 års nivå.

ANNONS

Vi har levererat vätgasbilar – med vatten som enda utsläpp – sedan 2014 och i perioder sålt batteridrivna elbilar. Men faktorer som tillgänglighet, pris och användningsområde sätter fortfarande begränsningar. Därför tjänar ingen på att ställa tekniker mot varandra. Tvärtom är vi övertygade om att framtiden innehåller såväl laddhybrider som batteribilar och vätgasbilar.

Men innan tekniken är nåbar för gemene man – för det finns faktiskt de som kör mer än åtta mil varje dag och inte vill betala en halv miljon kronor för en ny bil – är vi övertygade om att elhybriderna gör verklig klimatnytta i dag. För alla.

Christian Norberg

vd, Toyota Sweden AB

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS