Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Nu finns det två vägar att gå: Att fortsätta hetsa, provocera och vanhelga andras trosbekännelse och deras heliga skrifter vilket riskerar att leda till destruktiva konsekvenser, eller att sluta förolämpa och kränka, få lugn och ro i samhället och i stället se på varandra med respekt, skriver debattören. Bild: Fredrik Persson/TT
Nu finns det två vägar att gå: Att fortsätta hetsa, provocera och vanhelga andras trosbekännelse och deras heliga skrifter vilket riskerar att leda till destruktiva konsekvenser, eller att sluta förolämpa och kränka, få lugn och ro i samhället och i stället se på varandra med respekt, skriver debattören. Bild: Fredrik Persson/TT

Att man får bränna koranen betyder inte att man bör göra det

Vi fördömer starkt det våld som skett i samband med Paludans försök att bränna koranen under den muslimska heliga fastemånaden Ramadan. Våldet är helt oacceptabelt. Men att bränna koranen är inte vägen framåt, skriver Haider Ibrahim.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Vi är för fredliga demonstrationer och för yttrandefrihet. Vi är också för att människor i Sverige ska kunna leva med religionsfrihet där vi visar respekt för varandra, varandras tro och heliga skrifter.

Muslimer en minoritetsgrupp i Sverige. Det är en grupp medborgare precis som alla andra i Sverige, med traditioner, kultur och religionstillhörighet. Den absoluta merparten vill leva och vara en del av ett samhälle med goda värderingar och med ömsesidig respekt. Man arbetar, betalar skatt samt följer svenska lagar och regler.

Men muslimer ses ofta som en svag grupp, lätt att kränka och kritisera. Orden ”muslimer” och ”islamister” blir skällsord eller begrepp med negativ innebörd som har gjort att alla muslimer dras över en kam. Men vi är fortsatt olika individer, alla muslimer tycker inte samma.

Goda värderingar

Islam som religion är tillsammans med judendomen och kristendomen, en av de tre abrahamitiska religionerna. De tre religionerna har många likheter och samma gemensamma stamfader, Abraham. Gemensamt är också att vi står för goda värderingar och respekt gentemot individen.

Oavsett vilken av de tre religionerna vi tillhör så tror vi på våra heliga skrifter. Och försvarar dem, givetvis. I ett land med religionsfrihet är ingen religion mer ”rätt” än någon annan, det går inte att skilja religioner åt som om någon religion vore ”bra” och en annan ”dålig”. Vem har rätten att bedöma det när det råder religionsfrihet?

Det blev lite besynnerligt när Ebba Busch efter påskhelgen uttryckte kritik mot att ”polisen inte sköt skarpt mot islamister”. Och misstolkad eller ej, så gick hon tvärtemot den heliga skrift hon själv följer.

Den svenska yttrandefriheten är en fantastisk frihet som ger oss möjlighet att föra fram åsikter utan att bli censurerade eller bestraffade. Polisen har dessutom till uppgift att se till att vi alla får uttrycka våra åsikter i enlighet med våra gällande lagar.

Att ta en diskussion om vad islam egentligen handlar om – och kanske rentav kritisera de delar av innehållet i koranen man är missnöjd med – det ser vi som ett bättre sätt att använda sin yttrandefrihet

Att använda yttrandefriheten som en ursäkt för att få bränna koranen i invandrartäta områden och under fastemånaden Ramadan kan tyckas vara att tänja väl långt på denna frihet. Samtidigt är det just vad yttrandefrihet innebär – vi får protestera, vi får tycka precis vad vi vill – så länge det inte utgör olaga hot, hets mot folkgrupp eller förtal.

Men vad leder det till? Inte framåt i alla fall.

Nu finns det två vägar att gå: Att fortsätta hetsa, provocera och vanhelga andras trosbekännelse och deras heliga skrifter vilket riskerar att leda till destruktiva konsekvenser, eller att sluta förolämpa och kränka, få lugn och ro i samhället och i stället se på varandra med respekt.

Att ta en diskussion om vad islam egentligen handlar om – och kanske rentav kritisera de delar av innehållet i koranen man är missnöjd med – det ser vi som ett bättre sätt att använda sin yttrandefrihet.

Haider Ibrahim, ordförande, Islamiska Shiasamfunden i Sverige