Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Mark Lennihan

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Att bära slöja av egen fri vilja är inte att vara förtryckt

Om det är kvinnans eget val och hon handlar efter fri vilja så är det upp till varje enskild individ hur den vill gå klädd. Det gäller även dem som själva väljer att bära slöja, skriver Muzna Ahmed och Sundus Virk, medlemmar i Ahmadiyya muslimska samfundet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Hijabdagen, 29/1

Er retorik om att Hijabdagen är en skymf mot kvinnors rättigheter är ett skämt. Å ena sidan står ni upp för kvinnors rättigheter och å andra sidan hade ni dragit av en kvinnas slöja om ni haft den möjligheten. Enligt er logik är en beslöjad kvinna förtyck då hon är tvungen till att bära slöja.

Hur kan ni tycka att ni står för en rättvisande syn på kvinnor om ni generaliserar kvinnor och delar upp dem i två kategorier? Kvinnor som bär slöja är förtryckta och de som inte bär slöja har en fri vilja – är det så ni ser det hela?

Den Internationella hijabdagen är till för att visa att vi står upp för de kvinnor som vill bära slöjan men får mothugg av människor som er.

För det första, Internationella hijabdagen är inte till för att vi ska få alla kvinnor i världen att täcka sig. Den är heller inte till för att provocera männen att tvinga sina kvinnor att bära den. Den Internationella hijabdagen är till för att visa att vi står upp för de kvinnor som vill bära slöjan men får mothugg av människor som er. Vi firar den Internationella hijabdagen och är ute på gatorna för de människor som kanske är lite nyfikna på de kvinnor som vill bära slöja men inte förstår varför och vill bilda sig en egen uppfattning av det hela. Vi firar den Internationella hijabdagen just för att ändra synsättet ni har att alla kvinnor som bär slöjan är förtryckta.

Vi står inte för tvång att bära hijaben/slöjan. I Koranen står det tydligt; det finns inget tvång i religionen (2:257). Har ni en organisation där ni hjälper kvinnorna som blir tvingade till att bära slöjan så gör ni ett jättebra arbete! För som sagt det är kvinnans eget val att bära slöja eller inte.

Om det är kvinnans eget val och hon handlar efter fri vilja så är det upp till varje enskild individ hur den vill gå klädd.

Det är ständigt kvinnan som objektifieras, det är inte sällan man får läsa, höra och se hur män yttrar sig om hur en kvinna ska vara klädd. I västvärlden är det vanligt med att dessa män är väldigt tydliga med att uppge att en beslöjad kvinna är förtryckt och att de därför bör ta av sig slöjan. Återigen ett förtryck om hur en kvinna ska vara klädd. Om det är kvinnans eget val och hon handlar efter fri vilja så är det upp till varje enskild individ hur den vill gå klädd. Det finns ingen skillnad på de människor som tvingar kvinnor till att bära slöjan och de människor som vill få bort slöjan.

Er första fråga: om vi är beredda att acceptera stening och piskrapp i enlighet med islamiska lagar?

Har ni sett piskrapp och stening förekomma här i Sverige? Islam och slöjan har funnits i Sverige sedan 1950-talet, inte har jag hört att vi (ahmadiyya muslimska förbundet) någonsin stöttat piskrapp och stening. Dessutom då vi bor i ett västerländskt land går landets lagar före.

Er andra fråga: om vi accepterar att vara mäns sexuella slavar och om vi måste bära slöja/hijab för att inte provocera mannen sexuellt?

Det finns kvinnor som bär slöjan för att inte provocera någon sexuellt och för att undvika att bli objektifierade. Inget fel med det tycker vi.

Nej, vi kvinnor är inte mäns sexuella slavar. Att vi måste bära slöjan är fel, för det finns inget tvång i vår religion. Men ja, det finns kvinnor som bär slöjan för att inte provocera någon sexuellt och för att undvika att bli objektifierade. Inget fel med det tycker vi. Tycker ni det är fel på dem som klär sig provocerande? Eller tycker ni att kvinnor skall vara klädda på ett visst sätt där varken någon blir eller inte blir provocerad? Publicerar ni en bild i er nästa artikel hur en kvinna skall klä sig enligt er?

Er sista fråga handlar om vi kan acceptera att miljontals kvinnor är berövade sina mänskliga rättigheter i islamiska samhällen, där de tvingas täcka sig med slöja/hijab?

Hur ser ni på er själva? Det är väl ingen skillnad på er och dem som berövar någons mänskliga rättigheter och vår rättighet till att ha på oss vad vi vill?

Vi känner oss diskriminerade av de människor som symboliserar slöjan med förnedring och förtryck, när slöjan i själva verket är en del av vår identitet.

Ni påstår att man kan konstatera att sociala restriktioner, diskriminering och segregation förekommer särskilt i islamistiska familjer och riktas mot barn och kvinnor. Vi kan berätta för er att våra kvinnor i Ahmadiyya muslimska samfundet är utbildade, jobbar och är integrerade i det svenska samhället. Ni är hjärtligt välkomna att besöka en av våra moskéer för att se detta med era egna ögon.

Och ja, här ser ni två av miljontals muslimska kvinnor som inte har sociala restriktioner, som integrerat oss i det svenska samhället, talar och skriver svenska, arbetar och bidrar till det svenska samhället. Men vi känner oss diskriminerade av de människor som symboliserar slöjan med förnedring och förtryck, när slöjan i själva verket är en del av vår identitet.

Vi säger ja till kärlek för alla, hat mot ingen.

Vi säger ja till fri vilja att klä sig hur man vill.

Muzna Ahmed

Sundus Virk

medlemmar i Ahmadiyya muslimska samfundet