Regeringen föreslår i en lagrådsremiss att ändra systemet för skolpengen. Som systemet fungerar nu får friskolor och kommunala skolor samma ersättning för varje elev som de anordnar utbildning för. Skillnaden för skolformerna är att en friskola i princip kan välja sina elever, och även stänga om elevunderlaget är för litet eller för kostsamt. Det innebär till exempel att elever med ADHD, dyslexi eller autism inte alltid får det stöd de har rätt till, eller att elever med en fysisk funktionsvariation inte får rätt hjälpmedel. En kommunal skola däremot har ansvar enligt skollagen för alla elever oavsett underlag, behov och kostnad. Det leder i de flesta fall till att kommunala skolor kostar mer och att friskolor kostar mindre.
LÄS MER:Vinsten möjliggör för fler att få en bra skola
Det nya systemet innebär i korthet att när kommunen beräknar bidraget till fristående skolor ska ett avdrag göras för merkostnaden som kommunen har till följd av skolplaceringsansvaret. Enkel logik säger att friskolorna får pengar över att spendera, på till exempel aktieutdelning till sina ägare. Detta är ett system som Fi länge har velat ändra på. Vi vill att våra skattepengar ska användas till utbildning.
I Fisksätra i Nacka, ett område som polisen benämner som utsatt, hotar Viktor Rydbergsskolan att stänga om de inte får högre ersättning av kommunen. Detta trots att skolan hör till en “icke vinstdrivande stiftelse”. Att en icke vinstdrivande stiftelse kan starta en skola och sen kräva mer bidrag av kommunen ger en tydlig bild av en av de största problemen med dagens system – vinster i skolan.
Regeringens lagrådsremiss är ett steg i rätt riktning.
Den svenska skolan har ett ansvar att kompensera elevers sämre förutsättningar att nå målen för utbildningen. Skolverket konstaterar att det fått en allt större betydelse vilken skola eleven går i. Om eleven väljer en skola med vad Skolverket kallar “gynnsam socioekonomisk sammansättning” får de högre betyg än om de går i en skola med mindre gynnsam socioekonomisk sammansättning. De som har sämre förutsättningar med sig hemifrån påverkas mest. Därför behöver vi stärka den kommunala skolan och motverka skolsegregationen för att öka likvärdigheten.
Mer krävs för en likvärdig undervisning
Vi vet att Sveriges lärare vill elevernas bästa och att eleverna vill utvecklas och lära. Men vi behöver stötta våra lärare genom att ge dem rätt förutsättningar för att kunna bedriva en likvärdig undervisning.
LÄS MER:Riksrevisionen granskar skolpengen
Regeringens lagrådsremiss är ett steg i rätt riktning. Men det är bara Feministiskt initiativ som har den progressiva utbildningspolitiken som tar alla steg som krävs för förändringen till en likvärdig skola.
Feministiskt initiativ vill:
• Avskaffa möjligheten att driva friskola i aktiebolagsform för att ta ut vinst.
• Friskolor som drivs som stiftelser ska följa skollagen och ha samma ansvar som kommunala skolor.
• Begränsa möjligheten att ställa barn i kö till en eller flera skolor från ett års ålder.
Annika Nylén (Fi), utbildningspolitisk talesperson
Teysir Subhi (Fi), partiledare