Replik
Företagsklimatet, 11/9
Jag är helt enig med Svensk Näringsliv om att politisk samsyn är rätt väg framåt i näringslivsfrågorna. Det finns ingen anledning att käbbla. I den konkreta politiken är det också så det har sett ut på senare år. De tunga initiativen, nu senast det näringslivsstrategiska programmet, har haft stöd av breda majoriteter.
Detta har bidragit till att det redan finns god framdrift på de punkter som Svenskt Näringsliv tar upp. Min ambition är självfallet – oberoende av vilken konstellation som framöver kommer styra staden – att lägga i ytterligare en växel på dessa områden.
Att öka tryggheten har varit ett starkt fokus under lång tid. Den samverkansbaserade ”Trygg i Göteborg”-modellen fungerar allt bättre över hela staden. Gårdsten är ett bra exempel på att ett snabbt växande näringsliv, med god support, har tagit ledningen i att lyfta ett helt område. I city syftar Purple Flag – en offensiv satsning som staden gör tillsammans med fastighetsägarna och andra företag – till att stärka både faktiskt och upplevd trygghet genom att bygga upp en mer dynamisk kvällsekonomi.
Beträffande Göteborgs stads service till företagen pågår en kontinuerlig förbättringsprocess på temat ”Förenkla helt enkelt”. I den så kallade Insikts-mätningen, där företagen själva värderar vilken service de fått, har NKI (Nöjd-Kund-Index) stigit från 63 till 69 under perioden 2010–2017. Det är ett riktigt skapligt resultat. Mer måste göras, men saker och ting är på väg i rätt riktning.
120 000 jobb till 2035
När det gäller kompetensförsörjningen har staden kraftfullt utökat de aktiva arbetsmarknadsinsatserna. Vid sidan av bland annat en utbyggd SFI-utbildning och fyra nya Kompetenscenter har det skapats en särskild kompetensförsörjningsplan för att bättre matcha arbetssökandes kompetens mot vad näringslivet och andra arbetsgivare efterfrågar.
Att säkra och stärka kvaliteten i välfärden – utifrån en skattenivå som merparten av partierna är överens om – har naturligtvis full uppmärksamhet som varandes själva kärnan i det kommunala uppdraget.
Jag skulle säga att Göteborg har ett riktigt bra näringslivsklimat. Även om Svenskt Näringsliv kanske inte delar den bedömningen ser jag fram emot en konstruktiv dialog under den kommande mandatperioden. Målet i det näringslivsstrategiska programmet är att skapa 120 000 nya jobb i Göteborgsregionen till 2035. För att nå dit behöver vi arbeta tillsammans.
Ann-Sofie Hermansson (S)
kommunstyrelsens ordförande