Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Öka förståelsen för näringslivet

Svenska kommuners näringsliv har nyligen rankats och Göteborg hamnar återigen bland de absolut sämsta. Det är inte acceptabelt, och en stor del av problemet är den bristande ambitionsnivån, skriver Stefan Gustavsson, Västsvenska handelskammaren.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Stefan Gustavsson, näringspolitisk chef Västsvenska Handelskammaren
Stefan Gustavsson, näringspolitisk chef Västsvenska Handelskammaren

Nyligen kom Svenskt Näringslivs traditionella betygssättning av näringslivsklimatet i Sveriges kommuner. Inte helt oväntat behöll Göteborg sin traditionella bottenplacering, i år 245:e av 290 kommuner och sämst av storstäderna. För oss som näringslivsorganisation är det inte acceptabelt. Vi vill att Västsveriges näringslivscentrum ska vara välkomnande för företag, så att de väljer att etablera sig här, stannar och kan fortsätta utveckla sin verksamhet.

Det är i företagarens möte med kommunens förvaltningar som uppfattningen av näringslivsklimatet skapas. Här måste den politiska ledningen visa att de vill stärka företagsklimatet genom att följa upp de olika förvaltningarnas arbete. En del av problemet är bristen på ambitioner. Det finns ingen tydlig målsättning och inget ledarskap hos den politiska ledningen som vägleder stadens förvaltning.

Handelskammaren vill se att Göteborg sätter upp ett mål och tar fram en strategi för hur man ska nå topp 40, når vi topp 40 står vi oss även bra bland storstäderna. Att visa upp en vilja är första steget för att starta utvecklingen. Det här är inte bara en uppmaning till dagens ledning. Vi ser gärna att också Alliansen i Stadshuset deltar och tar fram sitt alternativ för en bred diskussion.

Att förbättra företagsklimatet borde vara en lika viktig fråga för kommunen som för näringslivet. Ett gott klimat skapar nya företag, nya arbetstillfällen och leder i förlängningen till mer resurser för att utveckla skola och omsorg i kommunen.

Attityder behöver förändras

Det går att vända utvecklingen genom ett målmedvetet och strukturerat arbete. Att börja arbeta med företagsklimatet behöver inte kosta stora pengar. En kort lista över några punkter kan vara:

  • Kommunens verksamheter ska inte konkurrera med företag
  • Tydlig återkoppling om ansökningar, förfrågningar och andra kontakter
  • Garanterade handläggningstider

I de första stegen handlar mycket om attityder, förväntningar och förståelse. Signaler om att kommunen arbetar aktivt för att förbättra företagsklimat är en god start. Mycket handlar om att öka förståelsen i kommunens organisation för näringslivets villkor och agera därefter.

Stefan Gustavsson

näringspolitisk chef Västsvenska Handelskammaren