Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Både pris och miljöpåverkan är minst tusen gånger högre på flaskvatten än för kranvatten. Det krävs tre liter vatten för att tillverka en liter flaskvatten. I sanning en vattenkapitalists våta dröm, skriver Christer Nilsson.

Ägna en tanke åt vårt enorma behov av vatten

I ljuset av den ångestladdade miljödebatten är det gåtfullt att det i Sverige säljs över 230 miljoner liter flaskvatten per år. Detta trots vår ymniga tillgång på kranvatten, skriver Christer Nilsson.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Vatten, vatten, bara vanligt vatten. Ägna en tanke åt vårt vattenbehov. Vatten täcker cirka 70 procent av jordens yta och utgör lika stor andel av människokroppen. Sötvatten är ojämnt fördelat och kommer på grund av ökad befolkning att bli mer och mer eftertraktat och omstritt. Enligt Unicef saknar cirka 2,1 miljarder människor tillgång till rent vatten.

I ljuset av den ångestladdade miljödebatten är det därför gåtfullt att det i Sverige säljs över 230 miljoner liter flaskvatten per år. Detta trots vår ymniga tillgång på kranvatten som på många håll kan klassas som naturligt mineralvatten.

Både pris och miljöpåverkan är minst tusen gånger högre på flaskvatten än för kranvatten. Det krävs tre liter vatten för att tillverka en liter flaskvatten. I sanning en vattenkapitalists våta dröm: att ta en råvara som är praktiskt taget gratis, ladda den eventuellt med kolsyra och en käck etikett och vips kan du marknadsföra den till skyhögt pris.

Enligt Sydvatten AB använder varje person i Sverige 140 liter vatten per dygn. Det mesta går åt för att sköta den personliga hygienen. Totalt används cirka 2,4 miljarder kubikmeter sötvatten i Sverige under ett år. Industrin står för 61 procent, hushållen för 23 procent, övrig användning för 13 procent och jordbruket endast för tre procent.

Förutom vår synliga vattenkonsumtion använder vi också så kallat virtuellt vatten. Det är vatten som behövs för att framställa bland annat mat och kläder.

Förutom vår synliga vattenkonsumtion använder vi också så kallat virtuellt vatten. Det är vatten som behövs för att framställa bland annat mat och kläder. När du drar på dig ett par nya jeans förbrukar du 8 000 liter virtuellt vatten och en ny t-tröja ytterligare 2 500 liter. Frukostens kopp kaffe förbrukar 130 liter vatten som behövs för att odla kaffebönorna. Detta vatten försvinner naturligtvis aldrig – det ingår i kretsloppet – men det kan omvandlas till något annat. Av allt vatten som vi konsumerar per dag är 97 procent osynligt för oss.

Förbrukningen av detta vatten är ojämnt fördelad. I USA 6 800 liter per person och dag, vilket är tre gånger så mycket som i Kina. I Sverige gör vi av med närmare 6 000 liter per person och dag, lika mycket som 30 fyllda badkar.

Sluta släng mat – spara vatten

Ett sätt att få vattnet att räcka till är att sluta slänga mat. 30 till 50 procent av all mat hamnar aldrig på tallriken. I västvärlden beror det på att vi slänger mat som det inte är något fel på, dels därför att vi i västvärlden är så kräsna att odlarna slänger produkter med minsta skönhetsfel, och dels att våra konsumenter lägger för stor vikt vid ”bäst-före-datum”, som vanligen innehåller en betydande säkerhetsmarginal, om vi förvarar maten korrekt. I fattiga länder är orsaken oftast bristande förvaringsmöjligheter och dålig logistik.

Vi borde ägna mer än en tanke åt vatten. ”I en tid då människan glömt sitt ursprung och är blind för de mest essentiella behoven för överlevnad, har vatten och andra resurser blivit offer för likgiltigheten och glömskan”. (Rachel Carson, 1907-1964).

Christer Nilsson

historiker, författare