Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Slit och uppgradera. Designerna Maja Jakobsson, Miljögiraff och Lill O Sjöberg, Skryta, vill få dig att värdera avlagda kläder högre genom att ta fram exempel på produkter som kan tillverkas kommersiellt av gammalt tyg.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

De gör nya varor av dina gamla kläder

- Man kan prata mycket om hållbar konsumtion, men ställer jag fram en färdig väska faller polletten ner. Genom att skapa nya varor av gamla kläder, ska Maja Jakobsson och fem andra designers få dig att börja handla i cirklar.

Hon plockar fram en bunt jeansbitar av gamla kläder från Röda Korsets insamlingar. Visar sedan det mönstrade tyget som hon skapat utifrån just den storleken på jeansbitar. Av tyget har Maja Jakobsson sedan designat en väska, som tillverkats av ett småländskt företag.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Ofta som designer utgår man ifrån en idé och letar efter rätt material. Här har vi vänt på det.

Tanken är att det också ska vända på dina tankar.

Därför har hon och fem andra designers sedan i september arbetat med att ta fram produkter utifrån insamlade kläder i projektet Studio Redesign, som en del i Västra Götalandsregionens satsning på hållbar konsumtion.

I motivering till satsningen beskriver regionen hur privatkonsumtionen av kläder och skor ökat med 50 procent i Sverige på tio år, möbelkonsumtionen med 67 procent. Med begränsade naturtillgångar leder det till ökade råvarukostnader och minskade vinster för producerande företag.

Värdefulla råvaror blir allför snabbt till avfall och mer material måste återanvändas som nya råvaror för att samhället ska bli hållbart. Kort sagt: Det linjära flödet måste bli cirkulärt.

Studio Redesign har fått 2,3 miljoner kronor för tre års utveckling av produkter gjorda av resttyger och insamlade kläder.

En redan avslutad etapp utgick ifrån produktionsspill från textiltillverkare i Sjuhärad och ledde till 50 prototyper av produkter som visades upp på Möbelmässan 2013.

- Syftet var att visa för företag vad man kan göra, att de har en tillgång i det de ser som skräp, säger Ellen Niklasson, projektledare för Studio Redesign.

Nu utgår man ifrån kläder från Röda korsets insamlingar, som årligen får in omkring 4,5 ton textil runt om i landet. Det som inte kan säljas i secondhand-butikerna skickas i dag för textil återvinning.

- Genom projektet vill vi höja värdet på kläderna som insamlingsorganisationerna inte kan ta hand om, genom att skapa nya produkter innan det går till textil återvinning. Målet är att kunna visa på produkter som går att producera kommersiellt och göra det lönsamt. Vi ska vara en katalysator för ett bubblande intresse som finns, säger Niklasson.

Lill O Sjöberg, en annan av designerna i projektet, visar upp en lampskärm gjord av sömmarna från gamla jeans och tyg i metervara gjort av jeans och linnehanddukar, där mönstret utgår ifrån storleken på de gamla produkterna.

- Jag tänker mycket kring att spara vatten. För att tillverka ett kilo jeanstyg går det åt 8 000 liter vatten och ett kilo kemikalier släpps ut. Så därför, istället för att tillverka nytt jeanstyg, återanvänder jag det, säger Lill O Sjöberg.

I dagarna ska hon träffa ett möbelföretag som tänker använda tyget i sin produktion.

- Förhoppningsvis ska vi också generera arbetstillfällen så det blir ringar på vattnet, säger Lill O Sjöberg.

Ska få västsvenskar att leva mer cirkulärt

I december antog Västra Götalandsregionens miljönämnd en ny handlingsplan för "Resurseffektiva och giftfria produkter/tjänster":

Det ska bidra till:

System som gynnar hållbar konsumtion i samhället.

Produkter och affärsmodeller med effektiv och cirkulär råvaruanvändning.

Utfasning av hälso- och miljöskadliga ämnen i produkter med fokus på barn.

Utveckla nya möjligheter för människor att konsumera på ett mer hållbart sätt.

2,3 miljoner har satsats i tre år på Studio Redesign.

En utlysning av nya projektmedel för handlingsplanen är aktuell till hösten 2014, i dag oklart hur mycket pengar som ska satsas

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.