Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Dags för stora godisfrossan

Svenskar äter mest godis i världen och påsken är lösgodisets främsta högtid. Ät så mycket du vill denna helg och var duktigt resten av året i stället, råder livsmedelsexperten. Men det finns val man kan göra för att göra godispåsen så nyttig som möjligt.

Förra året åt vi svenskar över 17 kilo per person. Under påsken äter vi ett helt kilo godis per person.

Eftersom vi älskar vårt godis så är chansen rätt liten för att vi kommer skära ned på sockerkonsumtionen under påskhelgen. Marie Alminger, biträdande professor i Livsmedelsvetenskap på Chalmers säger att en helgs godisätande inte är farligt så länge man inte vräker i sig resten av året. Men när man står i affären och ska fylla på godispåsen till helgen har Marie Alminger två tips : undvik onödiga tillsatser och köp så naturligt godis som möjligt.

– Sockerfria alternativ är något man bör undvika. Då är det lätt att lura sig själv och tro att det inte är lika onyttigt och därför äter mer.

Men bara för att de sockerfria alternativen bör undvikas betyder inte det att socker är bra. Det bästa hade varit att undvika det helt, något som inte är helt enkelt.

– Det är tradition att äta godis till påsk men undvik de riktiga sockerbomberna. Det godis som innehåller massa socker och gelatin tillför ingenting vi behöver, säger hon.

Om man måste äta godis finns det vissa val man kan göra. Ett lite nyttigare påskägg behöver inte vara en stor förändring. Ett knep kan vara att köpa lätt skumgodis som inte väger så mycket. Då blir det snabbt stor volym utan att vara lika energirikt som till exempel gelégodis. Det är ungefär lika mycket energi i lösgodis som i till exempel nötter, men det är stor skillnad på hur många nyttiga vitaminer och mineraler de olika livsmedlen innehåller. Ett annat sådant exempel är olika sorters choklad.

– Det är skillnad på godis och godis. Att byta ut mjölkchoklad mot mörk choklad är en bra idé. Den mörka chokladens sammansättning gör den nyttigare än all annan choklad och lösgodis, säger Marie Alminger.

För många barn är påsken en högtid som framför allt förknippas med godis. Även om man som förälder försöker hålla koll på hur mycket godis ens barn får i sig under helgen kan det vara svårt. Först ett ägg från föräldrarna, sen kanske det kommer ett från far- och morföräldrarna och ytterligare några bitar dragerade sötsaker från damen i samma trappuppgång.

Men dietisten Gabriele Eiben, som bland annat forskar om barnhälsa på Göteborgs Universitet, tycker inte att man behöver vara så strikt över påsken.

– Det är en särskild helg, personligen skulle jag aldrig förbjuda påskgodis för barnen. Det är lika bra att låta dem äta det de tycker om, i lagom mängd.

Gabriele Eiben håller med om att en helgs godisätande inte är farligt så länge man sköter sig resten av året. Samtidigt är det inte bra om barnen äter så mycket godis att de mår illa. Hon tycker att man i stället ska ha många grönsaker på påskbordet och laga mat som barnen tycker om.

– Laga god mat som barnen blir mätta på så äter de inte lika mycket godis.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.