Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Dags för inköp av nya spårvagnar

Upp till 100 nya spåvagnar ska köpas in. Politikerna lovar att vagnarna ska provköras i Göteborg efter fiaskot med de italienska vagnarna.

- Vi är jättenervösa att det ska gå fel, men nu bär vi alla med oss erfarenheter från de andra vagnarna och hoppas att det blir bra, säger kommunalrådet Kia Andreasson (MP).

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Som GP berättat vid flera tillfällen är ingen nöjd med de italienska spårvagnarna. Problemen har avlöst varandra, allt från gnissel och rostskador till försenade leveranser och extrakostnader.

Nu är det dags att åter igen köpa in nya spårvagnar. Och den här gången ska det bli rätt.

Sedan tidigare har kommunfullmäktige godkänt att Göteborgs spårvägar AB får investera i 40 nya spårvagnar i steg ett och i nästa skede ytterligare 60 vagnar.

Vagnarna kommer att ägas av kommunen och finansieras genom Kommunleasing AB, som i sin tur leasar ut vagnarna till Göteborgs spårvägar.

Kommunstyrelsen godkände på onsdagen Kommunleasings begäran att få leasa ut de nya spårvagnarna. Men alliansen påpekar i ett yttrande att Göteborgs stad utsätter sig för en ekonomisk risk när man äger spårvagnarna trots att Västra Götalandsregionen är huvudman för kollektivtrafiken.

Majoriteten tycker dock att det är bra att kommunen äger spårvagnarna, på samma sätt som i dag.

- Spårvagnarna förknippas med något göteborgskt och är väldigt viktiga för oss. Det är bra att vi har ett stort ansvar och förfoganderätt över dem, säger kommunalrådet Mats Pilhem (V).

Politikerna lovar att de spårvagnar som blir aktuella först ska provköras i Göteborg så att de verkligen fungerar här oavsett väder. De ska också klara bullernivåer och ha tillräckligt rostskydd.

- Alla människor ska kunna åka med, säger kommunalrådet David Lega (KD) och syftar på att de handikappade drabbats när de italienska vagnarna av olika anledningar inte fungerat.

Det är tänkt att de första nya spårvagnarna levereras 2016. En vagn kommer att ligga på cirka 25 miljoner kronor. När de nya vagnarna är i drift skrotas de äldsta vagnarna från 1960-talet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.