Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Därför ska spårvagnarna upphandlas - igen

Minskad risk för överklagande. Större chans att få bästa möjliga spårvagn till lägsta möjliga pris. Därför görs upphandlingen av ny spårvagn om. Igen.

I höstas beslöt Göteborgs Spårvägar avbryta den påbörjade upphandlingen av nya spårvagnar. Då visade det sig att Göteborgs Spårvägar ställt orealistiska krav på bankgarantier.

I januari återupptogs upphandlingen. Tio veckor senare avbröts den igen.

- Vi har identifierat vissa brister i upphandlingsunderlaget, säger Mårten Ignell, projektledare för upphandlingen av ny spårvagn sedan i januari i år.

- Vi gör om och gör rätt.

Enligt Ignell är det två huvudorsaker till att upphandlingen avbryts.

- Det fanns en överhängande risk att vi kunde få problem i senare skede och förlora mycket tid, säger Ignell. Risken för överprövning är betydande I alla offentliga upphandlingar, nu försöker vi minimera risken.

Det andra skälet var att det fanns delar av upphandlingsunderlaget som begränsade möjligheterna att i slutändan göra bästa möjliga affär.

- Vi vill naturligtvis köpa bästa möjliga vagn, säger Ignell utan att vilja konkretisera vilka begränsningar som nu elimineras.

- Det handlar om en kombination av teknik och ekonomi, säger han. Det är helheten som avgör.

Göteborgs Spårvägar krävde tidigare att de vagnar som skulle upphandlas varit i trafik i minst ett år. Det kravet kunde inte uppfyllas av finska Transtech och tyska Vossloh Kiepe.

Göteborgs Spårvägar krävde också att vagnarna skulle byggas i rostfritt stål för att undvika rostproblem liknade de som uppträtt på vagnarna från italienska Ansaldobreda.

Men franska Alstom bygger endast vagnar i aluminium och har protesterat mot kravet på rostfritt stål.

- Det är en öppen fråga vilka krav vi kommer att ställa i den kommande upphandlingen, säger Ignell. Vi kan komma att ändra en del krav, andra kommer att finnas kvar.

Ignell räknar att den nu avbrutna upphandlingen kommer att försena leveransen av nya spårvagnar till Göteborg med nio-tolv månader.

- Det är en preliminär bedömning, mycket beror också på vilka leveranstider spårvagnstillverkarna kan erbjuda, säger han.

Förkvalificeringen för upphandlingen av nya spårvagnar till Göteborg bör, enligt Ignell, kunna inledas i september.

Först i slutet av 2017 eller i början av 2018 kan göteborgarna räkna med att den första nya vagnen finns på spåren.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.