Cyklarna behöver mer utrymme i körbanorna

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Slutreplik

Trafikpolitik, 5/11 och 12/11

Hur gör Göteborgs stad med alla ställen där det inte går att uppfylla cykelprogrammets önskemål om enkelriktade cykelbanor på mellan 1,6 och 3 meter i varje riktning? Utan farliga hinder och svängar i cykelbanorna. Utan att inskränka på gångtrafiken.

Det finns alldeles för många exempel på nya undermåliga cykelbanor eller gångbanor (till exempel Stora Badhusgatan och Skeppsbron); stolpar och hinder i cykelbanan (Chalmersplatsen, Gustaf Daléns-gatan, Kvibergs-vägen och Bergartsgatan); cykelbanor som slutar tvärt (Mariaplan och Aschebergsgatan) eller långa omvägar till viktiga målpunkter (Stenpiren). Kommer cykelprogrammet verkligen att ändra på detta?

Och räcker cykelprogrammets standard för den ökade cykeltrafik som förväntas inom kort?

ANNONS

Mer utrymme behövs

Om cyklingen tredubblas till 2025 enligt cykelprogrammet blir cykelandelen fortfarande bara 12 procent. I en hållbar stad behöver den nog vara högre än så. Många av cyklarna kommer att vara elcyklar, lastcyklar och cykelkärror med större anspråk på utrymme och hastighet.

Gångtrafiken, det högst prioriterade trafikslaget i trafikstrategin, kommer att behöva mer utrymme.

Sista stycket i repliken antyder att de rödgröna vill bygga ut cykelinfrastrukturen i takt med att fler göteborgare väljer cykeln – i stället för att höja kapaciteten och standarden så att tillräckligt många göteborgare väljer de prioriterade trafikslagen cykel och gång.

Om cykelbanor kan lösa denna utmaning är det gott så. Men vi har svårt att se något annat än att cyklar i olika skepnader kommer att behöva ta körbanan i anspråk förr eller senare. Lika bra att inleda den utvecklingen redan nu!

Gustav Sjöblom

för Naturskyddsföreningen i Göteborg

Patrik Höstmad

för Yimby Göteborg

ANNONS