Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Comhem sågas av kunderna

Marcus Atterstam på Konsument Göteborg vill varna för Comhem. Lögner, problem och ingen hjälp, säger han: - Det verkar vara totalt kaos där.

Läs också: "Kraven på att det ska funka är väldigt höga"

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Först blir konsumenterna pålurade grejer, som inte fungerar och sedan kommer de inte i kontakt med Comhems kundtjänst, säger Marcus Atterstam, konsumentrådgivare.

Han sitter framför den digra sammanställningen av de ärenden som registrerats på Konsument Göteborg under året. Statistiken visar att Comhem troligtvis kommer att toppa årets värstinglista med flest antal konsumentkontakter, där företagen gjort fel.

Redan nu är fallen dubbelt så många som under hela förra året, runt 70 under 2013 och i år fram till den 22 september 136 klagomål. Anmälningarna till Konsumentverket, det vill säga för hela Sverige, ligger däremot i nivå med föregående år.

- Vi hade inte velat varna för dem om inte antalet hade stuckit ut så mycket. De andra företagen har inte alls ökat motsvarande. Det måste ha hänt något, att de använder sig av något säljbolag som kör med oseriösa säljmetoder, liknande de vi sett inom många andra områden – även om Comhem aldrig skulle medge det, konstaterar han.

- Att Comhem ökat den totala volymen av kunder i Göteborg på grund av digitaliseringen med Framtidens bredband kan inte ensamt förklara ökningen eftersom andra operatörer då skulle visa motsvarande ökning, säger konsumentrådgivare Marcus Atterstam.

Han läser högt från statistiken:

"Problem med abonnemang som som kostar mer än vad som var överenskommet vid hemförsäljningen."

"Känner sig lurad och tycker att han blivit dåligt behandlad av kundtjänsten."

"Har blivit lovad gratis kanaler men sedan kommer faktura."

"Bredband fungerar ej."

Ofta har problem uppkommit vid hem- eller telefonförsäljning:

- Säljaren lovar något som inte stämmer i slutändan.

Marcus Atterstam är glad över alla som ringer in även om han gissar att mörkertalet är "väldigt stort" och att de flesta nog bara "knyter näven i fickan". Konsument Göteborg blir ändå uppmärksammat på företeelsen av de samtal som kommer.

- Men jag har tyvärr ingen "ta bort-knapp". Har konsumenten satt sin namnteckning under ett kontrakt så gäller bindningstiden. Man måste vara supernoga med att inte skriva under ett avtal utan att vara helt införstådd med vad man går med på.

Vid köp vid dörren hemma gäller ångerrätt, det vill säga hem- och distansförsäljningslagen. Men du måste ångra dig i tid inom ångerfristen.

- Duktiga säljare pratar mycket och konsumenten läser inte alltid kontraktet, där allt säkerligen står. Gör det! Det är inte som att sätta en bock för att godkänna ett 64-sidigt långt avtal på Itunes. Det gör jag också utan att ha läst det innan, men jag skulle aldrig skriva under ett avtal som en dörrförsäljare sticker fram under näsan på mig, säger han.

Tre steg

Så här delar Marcus Atterstam in fallen som konsumenterna rapporterat till Konsument Göteborg om Comhem:

1. Säljögonblicket

Utlovas något som inte stämmer i slutändan.

– Alltså ljuger säljarna när de kontaktar kunderna.

Konsumenterna skriver på och när ångerrätten är förbrukad är de bundna till kontraktets villkor, exempelvis 24 månaders bindningstid.

2. Produkter och tjänster

– När de väl köpt grejerna funkar de inte.

Eller så får de inte igång tjänsten.

3. Kundtjänst

Det logiska tredje steget, dit kunderna vänder sig när de inte får det de köpt att fungera.

– Det verkar vara helt hopplöst att komma i kontakt med dem på telefon och de svarar inte heller på mejl.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.