Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Jonas Karlsson i klänning.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Cockpit

En man klär ut sig till kvinna för att få jobb, blir förälskad i en kollega och upptäcker att det finns sexistiska män. Det kunde ha varit en beskrivning av komedin Tootsie, men är i grova drag handlingen i Cockpit, med Jonas Karlsson som ofrivillig transvestit.

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

KOMEDI

KOMEDI

Cockpit

Regi: Mårten Klingberg

Med Jonas Karlsson, Marie Robertson, Ellen Jelinek, Chatarina Larsson, Mårten Klingberg och Björn Gustafsson

Sverige, 2012 (96 min)

Mer har alltså inte hänt på 30 år än att det räcker för en manusförfattare att dra på en man en klänning för att dra ner skratt.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

När piloten Valle blir av med jobbet upptäcker han att det bara går att få ett pilotjobb om som kvinna. Redan där kantrar filmen betänkligt. Det krävs bara ett samtal till Svensk pilotförening för att få bekräftat att det inte existerar någon som helst könskvotering i pilotbranschen. Trovärdigheten är inte mindre viktig i en komedi än i vilken annan genre som helst, för att man ska tro på de problem huvudpersonen råkar ut för.

Valle drar problemen till sig som flugor till skit. Han är omgiven av förtryckande kvinnor som gör allt för att förminska och förnedra honom. När han förlorar jobbet (sparkad av en kvinnlig chef) lämnar frugan honom utan pardon. Hans mamma använder avancerade härskartekniker (hon är lesbisk) och hans syster slåss (hon är feminist). Valle blir kvinnornas slagpåse, en symbol för de män som anser sig vara offer och förlorare i ett jämställt samhälle. Att tvingas klä ut sig till kvinna blir det totala utplånandet av hans icke-efterfrågade manlighet.

Men som så ofta när en man klär ut sig till kvinna på film, är hans alter ego Maria oemotståndlig i kollegornas ögon. Han blir raggad på av sin manliga kollega och föremål för förälskelse hos sin kvinnliga, Cecilia. Valles självförtroende växer och han utvecklar en kärleksrelation med Cecilia.

Det som ser ut att bli enbart en gnällig hyllning till den utmanövrerade mannen, vänder när Maria/Valles kompetens som pilot kommer på skam. Överpedagogiskt gestaltas att skickligheten inte sitter i könet. Det är en lektion i hur man slår in öppna dörrar, som jag hade klarat mig utmärkt utan. Det är enbart Jonas Karlssons starka närvaro och förmåga att ta även den mest bisarra roll på humoristiskt allvar som räddar tvåan i betyg.