Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Citytunneln Malmö: 8,6 miljarder i stället för 3,4

1992 trodde Malmö stad att Citytunneln skulle kosta 3,4 miljarder.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

1994 hade prislappen ökat till 3,7 miljarder.

1996 var den uppe i 5 miljarder. Samtliga dessa tre kostnadsberäkningar omräknade till 1996 års prisnivå.

2000 troddes tunneln kosta 7,1 miljarder.

Vid byggstart 2005 löd budgeten på 9,5 miljarder (2001 års penningvärde).

När tunneln invigdes 2009 hade den kostat 8,6 miljarder (2001 års penningvärde).

När Banverket klappar sig för bröstet med hänvisning till att man sparat pengar får det Riksrevisionen att ryta till:

”Genom att slutkostnaden jämförs med den senaste plankostnaden har kostnadsökningar som inträffat före detta tillfälle inte räknats med i Banverkets kostnadssammanställning. Det innebär att en redovisning av hela kostnadsutvecklingen i färdigställda järnvägsinvesteringar saknas.”

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.