Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Cision har en stor hemläxa att göra"

Fingerprint Cards gör återigen förlust, men, mindre än förra kvartalet. Och försäljningen fortsätter öka rejält.

Biometeriföretaget Fingerprint Cards gör en förlust på 1,3 miljoner och ökar försäljningen med 50 procent det tredje kvartalet, enligt företaget kvartalsrapport.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Rekordförsäljning igen, 32 miljoner, men det är ändå blygsamt jämfört med den försäljning på 500 miljoner kronor på helåret, som företaget förväntar sig 2014.

Som ett mörkt moln över rapporten ligger historien med det falska pressmeddelandet som skickades ut från kommunikationsföretaget Cision i fredags, om att Fingerprint Cards skulle bli uppköpt.

Fingerprint Cards vd, Johan Carlström ser "ytterst allvarligt" på hur den felaktiga uppgiften har drabbat börskursen, men också företagets renommé, trots att skandalen låg utanför företagets kontroll.

Johan Carlström blir påtagligt irriterad, bara över att få frågan om Fingerprint Cards kunde gjort något annorlunda.

- Det är en absurd fråga. Hur skulle vi kunna ha gjort nåt fel? Det är inte vi som skickat ut pressmeddelandet. Men Cision har en stor hemläxa att göra. Och gör de inte den kommer de förlora mycket kunder, så enkelt är det.

Och han betonar att pressmeddelandehistorien inte påverkar deras verksamhet och försäljningsprognoser.

Kvartalsrapporten är positiv i sig, men det är fortfarande framtiden för fingeravtrycksläsare i mobiler och surfplattor som är intressantast för börsraketen.

Fingerprint Cards väntar sig en enorm ökning av touchsensorer i konsumentelektronik på, marknaden nästa år. Deras lösning släpps första kvartalet 2014.

- Vi har lagt en prognos på plus 500 miljoner under 2014. Den är vi väldigt konfidenta med.Det kommer sitta i stort sett i alla telefontillverkares finaste modeller under andra halvåret 2014, säger vd Johan Carlström.

2015 väntar sig företaget att den siffran är tre miljarder.

Att 88 procent av Apples nio miljoner sålda nya Iphones var fingeravtrycksutrustade Iphone 5S tar han som ytterligare en intäkt för vart marknaden är på väg.

- Det stressar övriga telefontillverkare för de tappar marknadsandelar och måste göra det här. Det driver marknaden. Dessutom har Microsoft vid flera tillfällen uttalat att de vill se touchsensorer i alla enheter som kör någon form av Windows senast 2015. Vi bedömer att alla de stora tillverkarna kommer gå den vägen.

Och här anser sig Fingerprint Cards ha ett stort försprång, som en av få aktörer. Carlström förväntar sig en marknadsandel på 60 procent under 2014-2015, när det gäller smarta telefoner med inbyggda touchsensorer.

- Just nu kan ingen leverera det förutom Apple. Vi lanserar vår nya lösning första kvartalet 2014, som är byggd enbart för smartphones och surfplattor. Då är vi den enda tillverkare som kan leverera det som marknaden vill ha. Sen kommer det så småningom någon konkurrent. Men det finns ingen som kommer göra det i början av nästa år i varje fall, säger Johan Carlström.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.