Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Byggarbetarna fick inte betalt

Arbetare utan lön, allvarliga arbetsplatsolyckor och systematiskt byggfusk. Missförhållandena startade tidigt vid nybygget på Friggagatan.

I går kunde GP berätta om de omfattande felen i det nybyggda huset på Friggagatan. I dag kan vi berätta att ett återkommande problem under bygget var att arbetare inte dök upp eftersom de inte fick betalt.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det var bara att gå ut och titta ibland och konstatera att nu gör de ingenting, de är inte ens här och de skulle resa den där väggen i dag. Sedan visade det sig att de i flera fall inte fått lön, berättar en anställd nära projektledningen på bygget.

Uppgiften bekräftas av byggherren Stigbergets fastighetsutvecklings vd Kjell Arefjäll. Enligt honom rörde det sig om oseriösa bemanningsföretag anlitade av underleverantörer. De drabbade var ofta östeuropéer, mestadels polacker och vitryssar.

Kvar stod arbetet ogjort och värst var det vid juletid.

– Folk var förtvivlade, de hade inte fått lön. När det sker sånt tror jag inte man bli så noga med hur man utför sitt arbete heller, säger Kjell Arefjäll.

Bygget genomfördes med ett stort antal delentreprenader, byggmetoden är särskilt omnämnd i byggherrens årsredovisningar som väsentligt kostnadsbesparande.

Flera av de oseriösa bemanningsföretagen, men inte alla, anlitades av ett numera konkursat företag, Gardera, där ägaren nyligen åtalats för grov ekonomisk brottslighet i den stora härvan kring Göteborgs Spårvägar. Även hans bolag är under utredning. Företaget var ett av de mer anlitade bolagen under bygget och ansvarade bland annat för arbetet med sockeln och all plattläggning.

– I efterhand kan man ju vara efterklok och tänka att vi skulle kanske ha lyft ur dem, men vi fick hela tiden försäkringar om att det skulle ordna till sig. Vi ringde och ringde och ringde,säger Kjell Arefjäll.

Det är också Garderas underleverantörer, som framför allt beskyllts för medvetet fusk vid bygget.

– Det har uppdagats när man fått sprickor i fogar. När man tittat bakom kaklet visar det sig att det inte funnits något underarbete gjort. Det är nästan så det ekar när du knackar på kaklet och det spricker direkt när huset rör sig, säger en person med inblick i efterarbetena på Friggagatan.

Kjell Arefjäll lyfter fram ett stort kakelarbete hos ett dygnetruntöppet gym som fick alla kakelarbeten omgjorda efter systematiskt fusk.

– Det var samma företag som gjorde det och det visade sig att de inte hade haft tillräckligt tätskikt bakom plattorna så då fick vi betala det två gånger, säger Kjell Arefjäll.

Bygget på Friggagatan samordnades av Byggfast på uppdrag av Stigbergets fastighetsutveckling. Det är Byggfast som upphandlade Gardera, men enligt styrelseordföranden Keith Olsson fanns det inget som tydde på att bolaget skulle bete sig oetiskt.

– Vi har råkat ut för ett oseriöst företag och de har ramlat igenom kontrollen från början. De har funnits på marknaden tidigare och har stora uppdragsgivare. Det är deras underleverantörer som ansvarar för utbetalning av löner, vi kan inte göra något åt det men får se till att någon annan utför jobbet när de inte gör det.

Enligt Keith Olsson har Byggfast haft ett samordningsansvar, men i det ingår inte – och kan inte heller ingå – att kontrollera att alla företag betalar ut löner.

Enligt Målareförbundets ombudsman Paul Weis, som företräder en tidigare anställd i Gardera som inte fått betalt, saknade företaget bland annat kollektivavtal, vilket hade gått att undersöka och underlättat insynen.

– Rent spontant låter det som att hela det här upplägget är planerat för att inte ta ansvar. För att bygga så billigt som möjligt, säger han.

Ägaren till Gardera har avböjt att kommentera uppgifterna för GP. Stigbergets fastighetsutveckling är numera nedlagt och överskjutande vinst utdelad till de fyrtiotalet investerare som låg bakom bolaget. Fastigheten förvaltas sedan nyåret 2011 av KAB Fastigheter, som nu genomför ett program för att komma tillrätta med problem och fel.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.