Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bostadssökande känner sig lurade av hyressajt

Företaget BoPunkten.se är andrahandsmarknadens vinnare. Men 44 anmälningar till Konsumentverket vittnar om ofrivilliga kunder.

– Det är vi och Blocket som tjänar på att det finns ett behov utav andrahandslägenheter, säger Fabian Mossberg, produktansvarig för BoPunkten.se.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

BoPunkten.se fanns från början som en fysisk butik i Göteborg. Fabian Mossberg tog över 2006, och i dag finns de bara på internet. I Göteborg finns just nu 60 lägenheter eller rum. Uthyrarna annonserar kostnadsfritt. De bostadssökande köper deras kontaktuppgifter genom ett medlemskap som kostar 495 kronor för tre månader. Man fyller i personnummer och mejladress, sedan kommer en faktura omgående via mejl.

Men flera kunder har inte uppfattat att tjänsten kostar pengar och att de kan ångra köpet. 44 personer har därför anmält BoPunkten.se till Konsumentverket.

– Det är definitivt tillräckligt många anmälningar för att vi ska titta närmare på ett företag. Det verkar ju inte vara ett jättestort bolag heller, säger Daniel Gustafsson, jurist på Konsumentverket.

Konsumentverket hade under förra hösten ett ärende emot BoPunkten.se. Enligt Daniel Gustafsson fick kunderna då ingen information om ångerrätt. Flera kunder har låtit bli att betala, och då fått brev från företag som köpt fakturan.

– Jag vet inte om det gått så långt att någon hamnat hos Kronofogden, säger Daniel Gustafsson.

BoPunkten.se ombads av konsumentverket att tydligare informera kunderna om ångerrätt, samt införa ytterligare ett steg i processen där kunden samtycker till att tjänsten påbörjas och att ångerrätten därefter inte gäller. Trots förändringarna har fem nya anmälningar inkommit sedan de genomfördes, varav tre återigen handlar om ångerrätt och betalningssystemet.

– Vi har inte tittat på dem än, så jag kan inte säga om det här kommer mynna ut i att det är något konstigt, säger Daniel Gustafsson.

Fabian Mossberg säger att de kunder som ångrat sig, och inte har kontaktat annonsörer, har fått sina fakturor makulerade. Han tror att många kunder blivit nervösa när de fått sin faktura och direkt anmält BoPunkten.se.

– Vi skulle önska att flera kontaktade oss innan de vände sig till Konsumentverket, säger han.

Enligt Fabian Mossberg kostar tjänsten pengar för att hålla antalet kunder nere, så att fler hittar lägenhet. För tillfället har de ungefär en och en halv bostadssökande per lägenhet. De har också ett system för hur de avslöjar bedragare som försöker lura de bostadssökande.

– Jag tror inte du hittar en enda bedrägeriannons på BoPunkten.se nu. Vi nekar lika många som vi godkänner. Det är ett kostsamt arbete och en av anledningarna till att BoPunkten.se behöver kosta pengar, säger Fabian Mossberg.

Själv tycker han att det är tydligt att medlemskapet kostar pengar. Han menar att informationstexten är kort och lättläst. Kostnaden står i fet stil.

Har man lyckats om kunderna inte tycker att det är tydligt?

– Nej, det tycker jag inte. Vi jobbar med att ta fram ett nytt kassasystem, och kommer att testa omkring 30 olika för att kunna se hur man kan göra för att kunderna inte ska missuppfatta.

Hade man kunnat undvika missuppfattningar om det stod "köp medlemskap" i stället för "bli medlem" på hemsidan?

– Förut kunde man bli gratismedlem och se annonser som var äldre än 30 dagar. Knappen är designad utifrån det. Men det hade man absolut kunnat göra. Vi kommer att testa det.

Några anmälare har anklagat er för att lura personer att bli kunder för att tjäna pengar?

– Det stämmer inte.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.