Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bostadsbolaget: Det har skett i bästa välmening

Politikerna vill be hyresgästerna om ursäkt. I flera år har Göteborgs kommunala bostadsbolag registrerat känsliga uppgifter om hyresgäster - och det är inte första gången.

- Det är ju pinsamt, jag skulle skämmas. Det är hur skamligt som helst, säger Pedram Kouchakpour, tillförordnad chef för Hyresgästföreningen i västra Sverige.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Att Göteborg kommunala bostadsbolag har registrerat känsliga uppgifter om sina hyresgäster kommer som en nyhet för Pedram Kouchakpour och Hyresgästföreningen.

- Det väcker ju oro och frågan är vad man har tänkt använda synpunkterna till. Vad vi har sett så är det bara subjektiva bedömningar, säger han.

Enligt Pedram Kouchakpour bryter det tydligt mot den branschöverenskommelse som SABO, Sveriges Allmännyttiga bostadsföretag, och Fastighetsägarna har. Där beskrivs vad som får registreras hur man ska gå tillväga. Bland annat så måste hyresgästen ha gett sitt medgivande och registreringen måste vara i dennes intresse.

- Nu kommer vi att uppmärksamma datainspektionen på den här frågan och vilja att de tittar vidare på det här, säger Pedram Kouchakpour.

Göteborgs kommunala bostadsbolag har under flera år registrerat känsliga uppgifter om sina hyresgäster. När den externa revisionsfirman Capgemini på stadsrevisionens uppdrag kontrollerar hur bostadsbolagen hanterar personuppgifter avslöjas att många känsliga uppgifter lagras.

Uppgifter som registrerats har exempelvis rört etnicitet, sjukdomar, missbruk, "mytomani" eller "förvirring". Sammanlagt är det 1 500 känsliga uppgifter som ha sparats.

Magnus Adamsson är ekonomichef på Bostadsbolaget och har varit ansvarig för vad som hänt efter rapporten.

- Det rör sig uteslutande om hyresgäster som inte har betalt hyran i tid och hör av sig till oss. De kan vara någon anhörig som ringer och säger att mamma är dement och har svårt att komma ihåg räkningar eller någon som akut hamnar på sjukhus. Vi gör en notering för att ärendet inte ska gå till inkasso och orsaka extra kostnader. Det har varit av omsorg om hyresgästerna, säger Magnus Adamsson.

Han försäkrar att alla känsliga uppgifter nu är borttagna och att personalen ska få bättre information om vilka regler som gäller.

- Vi har brustit där. Men det har skett i största välmening och nu kommer hyresgäster med betalningsproblem att kanske hamna i en svårare situation.

Det är inte första gången ett kommunalt bostadsbolag registrerat känsliga uppgifter om sina hyresgäster. Redan 2007 rapporterade GP om att kommunala Hjällbobostaden åren 2000 till 2006 registrerat hyresgästernas etniska tillhörighet, eventuella missbruk och sociala problem.

2005 uppdagades det att Malmös kommunala bostadsbolag MKB hade svarta listor över sina hyresgäster. Då frågade Helene Odenjung (FP) vice ordförande i Förvaltnings AB Framtiden dåvarande styrelseordföranden Göran Johansson (S) om något liknande fanns i Göteborg. Svaret blev då att det inte fanns, vilket visade sig felaktigt.

I april 2007 enades styrelsen för Framtiden AB om en gemensam policy för vad som får registreras och en kartläggning av vad som registrerats då.

Efter Västnytts senaste avslöjande är både Helene Odenjung och nuvarande ordförande i Framtiden Owe Nilsson (S) förvånade över att registrering fortfarande sker.

- Jag har ställt frågan förut och fått svaret att någon registrering inte sker. Jag trodde att det var sant. Det är det uppenbarligen inte, säger Helene Odenjung.

Hon vill ha svar på vem som har haft befogenheter att skriva in den här typen av uppgifter, vem som fått läsa och om de har kunnat lämnas vidare. Hon tycker också att hyresgäster ska ha rätt att få veta vilka uppgifter som lagras om dem.

- Det handlar om rättssäkerhet.

Owe Nilsson fick i december reda på att olagliga register fanns men inte omfattningen av dem.

- Det här är fullständigt oacceptabelt, säger han.

På nästa styrelsemöte i AB Framtiden kommer frågan att tas upp. Både Owe Nilsson och Helene Odenjung tycker att hyresgästerna måste få en ursäkt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.