Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bostäder på gamla crossbanan

Motocrossåkarna måste nu lämna plats för bostäder.

Det ser mörkt ut för Blixåsbanan. Efter att regeringen avslagit MK Pionjärs överklagande måste motocrossåkarna nu lämna plats för bostäder.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Vi är förvånade och tycker fortfarande att handläggningen av detaljplanen inte är gjord på ett korrekt sätt, säger Leif Bouvin, pressansvarig för MK Pionjär.

Men kommunstyrelsens ordförande Hans Bergfelt (M) är av en annan åsikt.

– Beslutet var förväntat, något annat hade varit helt unikt. Det fanns ingen grund för ett överklagande, säger han.

I och med regeringens avslag har detaljplanen för Västra Balltorp vunnit laga kraft. Och den lämnar inte utrymme för den gamla motocrossbanan. Istället ska cirka 200 lägenheter byggas i området.

Någon samexistens är inte tänkbar, enligt Hans Bergfelt.

– Det är helt omöjligt eftersom det är en bullrig verksamhet, säger han.

När ska banan vara borta?

– Man måste ta upp en diskussion om att börja en avveckling omgående. Verksamheten strider mot gällande detaljplan.

Kan kommunen stötta bygget av en ny bana ekonomiskt?

– Jag kan inte bedöma det. Det finns ju begränsningar i kommunallagen, så jag kan inte lova någonting, säger Hans Bergfelt.

Flera alternativa platser för en motocrossbana har diskuterats genom åren. En av dem är Hällesåker som ska börja utredas på tisdag.

– Det är vår förhoppning att vi ska kunna säga någonting om det efter det första kvartalet. Vill man sedan gå vidare blir det i form av ett planarbete. Vi vet inte var det slutar, säger den ansvarige handläggaren Jan Kristoferson.

Men som GP tidigare berättat har Hällesåker-förslaget fått kritik, bland annat för att en bana där skulle inkräkta på opåverkade naturområden och känsliga fågelarter.

Leif Bouvin ser dock positivt på att arbetet med Hällesåker är i startgroparna. Och han tror att avgränsade områden är viktiga för att begränsa vild körning på andra ställen.

– Vår högsta önskan är att vara kvar där vi är. Sedan accepterar vi ett annat område, vårt primära mål är att ha en stabil bana där vi kan bedriva motorsport. Vi håller på att analysera beslutet och jobbar för att vara behjälpliga för en bana i Hällesåker, säger Leif Bouvin.