Boom för nya köpcentrum i väst

ANNONS
|

Efter förvärvet äger Citycon totalt 55 köpcentrum och 1,4 miljoner kvadratmeter uthyrningsbar yta i de nordiska länderna samt Baltikum. Antalet besökare förväntas enligt företagets egna beräkningar stiga från 150 till 200 miljoner.

Enligt Nils Styf, investeringschef på Citycon, innebär affären att det egna företaget kan räkna med finansiella och operativa synergieffekter. Enkelt översatt gör affären det lättare för dem, som större aktör, att låna pengar och marknadsföra sig. Storleken gör det också enklare att locka till sig större internationella kedjor. Nils Styf tar amerikanska snabbmatskedjan Dunkin' Donuts som ett exempel.

I Västsverige satsar Citycon 1,1 miljarder på bygget av Mölndals galleria som ska stå klar 2018. Redan nu är runt 15 hyresgäster klara, bland dem H&M, Systembolaget, Kjell & Company, Apoteket, Synsam och Lindex. Mölndal Galleria kommer, när den står klar, att innehålla runt 70 butiker fördelade på 24 000 kvadratmeter. Utvecklingen av gallerian sker i samarbete med byggföretaget NCC och Mölndal kommun.

ANNONS

I princip har det inte förekommit någon etablering av köpcentra i Göteborg sedan 1972, då Nordstan öppnades, med undantag av Högsbo 421 och Frölunda torg. Inte som analytikern Per Andersson på HUI, Handelns Utredningsinstitut, kan komma på i alla fall.

Varför sker etableringen just nu?

– Det är en bra fråga, men Göteborg har hamnat lite efter Stockholm och Malmö när det gäller att bygga ut sin handel.

Vad beror det på?

– Dels att Stockholm och Malmö ansetts som större marknader. Malmö har ökat enormt och jag vågar lova att de kommer att ha högst handelsindex när de färska siffrorna kommer i augusti. Men också på att det har funnits strukturella och politiska svårigheter i Göteborg, och att bygglovshantering tar tid. Så Göteborg har mist en hel del koncept som nu är på väg in, säger Per Andersson.

ANNONS

Han menar att ökad urbanisering har skapat en tillräckligt attraktiv köpkraftstillväxt i Göteborg och Västsverige.

– Det handlar om "no thrills" och "everyday shopping" till skillnad från "destination shopping" (då människor flanerar i shoppingcentret i flera timmar) förklarar Tobias Fröberg, projektutvecklingschef på Citycon.

I det så kallade gestaltningsprogram som tagits fram av arkitekten i samarbete med Mölndals kommun kommer trots kärnvärdet "genuin" ändå i princip varenda gata i Mölndal att ha fått en ny utformning innan den nya stadskärnan står klar till en total kostad av totalt 3,5 miljarder kronor.

Nogsamt utesluts den oro de tappra handlare som är kvar i byggröran i Mölndals centrum känner, och som GP kunde berätta om i en artikel den 23 maj. Ostbutiken, ett av dragplåstren i centrum, har drabbats av svikande kundunderlag. Även Amir Softic, Fiskhallens ägare, har tydligt märkt en nedåtgående trend de senaste åren.

– Jag räknade med att vi skulle tappa, men inte att det skulle gå så här fort. Det har tagit för lång tid att få igång ombyggnaden av centrum och vi får betala priset, sa han till GP då och riktade stark kritik mot kommunen.

ANNONS

Finns då all denna köpkraft, eller blir inte småhandlarna lidande vid nyetablering av köpcentra?

– Det är tufft för handeln med internetshopping och ändrade konsumtionsvanor och allt, säger Nils Skruf.

– Men vi tror på "everyday shopping", att det kommer att fungera i framtiden.

Här är ett axplock av de gallerior och köpcentra som planeras i Västsverige.

Mölndals galleria.

Kulan. I SKF:s gamla fabrikslokaler planeras ett Köpcentrum på 45 000 kvadrat.

Sisjöns handelsområde vill utöka med ytterligare 70-80 000 kvadratmeter.

Nya Hovås. Totalt planeras för 25 000 kvm lokaler för kontor och handel.

Airport City. Swedavia utvecklar "Västsveriges Airport City" vid Landvetter.

Centralstationsområdet. Här frigörs ytor för handel och kontorsverksamhet.

ANNONS